Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg under september 2008

Av Felicia Torffvit - 30 september 2008 21:20

Det gick riktigt bra idag på agilityträningen. Först tränade vi på A-et och slalom.


Sen gick vi till "framår-banan" eller vad man ska kalla den. Det var bara 5 hopphinder i rad. Man skulle träna på att skicka fram hunden. Först satte jag bara Roxy i starten och o ställde jag mig i slutet, sen sa jag "Roxy, framåt" och hon kom i flygande fart över hinderna. Sen sprang jag bredvid och då sprang hon faktiskt framför mig. När jag var på hinder 3 så var hon redan framme, duktig vovve.


Sen var vi på ett ställe där det fanns 7 hopphinder formade som en 8a så man fick träna kombinationer och byten. Där var hon lite slö i början med sen fick hon fart.


3e stället. Där var hon inte alls taggad. Hon jogga typ. Men annars var hon duktig, det var bara farten.


Fick veta en sak. Tycker det är jättebra med kurser istället för o träna själv. Man får så många råd o tips! Dom sa att Roxy saktade in lite och då saktade jag också in och då saktade hon lite till och då gjorde jag samma sak. Jag vill ju att hon ska hänga med. Men dom sa att jag bara ska köra på i samma tempo, även om Roxy börjar springa lite långsammare än jag. Så då gjorde jag det och det funkade jättebra! Hon hade eld i röven! Så det måste jag komma ihåg till nästa gång..


Nästa träning då ska vi ha en klass 1 bana. En liten tävling. Kan säga redan nu att vi får en tid på flera miljoner år och så många fel som är möjligt o få. Nja, okej, vi kanske klarar 1 hopphinder =) Nä men hon är duktig hur det än går. =D

Av Felicia Torffvit - 29 september 2008 19:58

Det har inte hänt så mycket sista tiden. Men längre ner kan ni se 2 bilder från spårdagen. Lite dålig kvalite, men man ser ju (och det var inte natt heller som det ser ut som på bilderna)


Visste ni att Roxy kan aktivera sig själv när hon har tråkigt? Rätt praktiskt!

I lördes när jag var på rummet så hörde jag ett jäkla oväsen från köket (rummet bredvid alltså). När jag öppnade dörren och kollade så var det en kooiker som flög fram och tillbaka i rummet efter en liten upp och ner vänd plast skål!! Roxy slängde sina tassar på skålens kanter (den var ju upp och ner) så då flög skålen iväg till andra sidan rummet och Roxy flyger efter och tassarna slår mot den igen och Roxy efter... Jag bara tittade. Så kul det var! Hon är inte korkad alltså! Men hon visste ju redan hur man dribbla boll, nu vet hon hur man dribblar skålar också. Hon är en rätt kul hund...


I morgon är det agility för Roxy. Ska bli jättekul!


Har alla svarat på frågan till höger?? Om du äger en kooiker? Om inte  - så gör det nu! Att 21 st (med mig) har röstat är jättekul. En data kan bara rösta 1 gång. Så jag vet att det finns minst 20 st olika läsare på bloggen, kul =)

47,6 % av alla som röstat äger en kooiker =) Nästan hälften :D Ni andar "ickekooikerägare" är såklart lika välkomna hit!!!


Roxy och jag i spår. Nedan visar Roxy stolt upp sin fina klöv =)

Av Felicia Torffvit - 26 september 2008 18:13

......man vandrar omkring o man hittar ingenting. Lever på kottar, stenar o bär, man hittar inte rätt man vet inte var man är......"


Det där med att man lever på kottar, stenar o bär stämmer inte riktigt men det andra var rätt nära. Tror ni har hört och gissat vilken låt det är?? Markoolio. Men jag lyssnar verkligen inte på honom, har bara hört låten..


Igår var det orientering på skolan. Nu fattar ni nog typ hur det gick. Lämna aldrig en karta i mina händer... om ni vill komma hem igen alltså.


Jag o Alice gick. Vi startade näst först och kom in näst sist.. 1 h och 57 min tog det för oss o hitta 10 kontroller. Det tog 20 min att bara lista ut åt vilket håll norr låg åt.. Lite pinsammt. Alice trodde det var nästan åt tvärtom håll. Jag var faktiskt tveksam och tyckte att det var åt andra hållet. Men Alice sa "Men kom nu, det är hitåt" sen gick hon och jag fick bara hänga efter. Var tror ni vi hamnade? På andra sidan hela jävla Lilsjödal sjön. Så vi gick tillbaka till lärarna och vi fick en kompass =) och åt vilket håll låg nu norr då? Åt det hållet jag trodde :P Ibland funkar faktiskt hjärnan på mig också. Så där gick 20 minuter "åt skogen". Sen hade vi svårt att lista ut vilka stigar vi skulle ta för att hitta dom 3 sista, så där tog det också tid en stund. Speciellt på den sista.


Dom som fick bäst var Ellen och Claudia. Men Ellen går på orienterings kurs nästan varje dag, så Claudia bara sprang efter (det sa hon själv) För dom tog det bara 27 min!!!!! Men alla visste att dom skulle vinna.


 Tror ni har fått ett gott skratt nu? Det får man väl bjuda på. Nu är det helg, vilket känns skönt! Jag ska till HOLLANDS STORA CLUBSHOW i novenber!! Får åka dit med Sabina och deras familj o hundar, TACK TACK TACK..!!! Jag o Nadina ska ha kul =) Men Roxy är ej anmäld dit. Men till utst i danmark ska hon kanske (om hennes pass blir klart).

Av Felicia Torffvit - 25 september 2008 19:53

Det var ett tag sedan vi gick spår =) Men nu så!

Det var jag med Roxy, mamma med Stojka (Kopov) och Debbie (Grand Basset) , Ann-Margreth med Rasken (Flatte) och Sistin (Grand Basset, Debbies dotter). 3 personer och 5 hundar.


Stojka, Debbie och Rasken gick typ 4-600 m långa spår. Sistin gick väl 3-400, vet ej riktigt. Roxy's har jag ingen aning om hur långt det var, men inte långt i alla fall, då antalet spår hon gått inte är att skryta med och hon tyckt spår var rätt tråkigt så fick hon ta ett lätt spår. Men hon tyckte det var SKITKUL!! Hon gick klockrent i spåret hela tiden och när hon kom fram till skanken lukta hon bara på den. Men när vi kom tillbaka till bilen så skulle den lemlästas! Sen sprang hon stolt med den i munnen med svansen upp och var jättelycklig! Så söt, min lilla älskling!


Hittade också några goda björnbär förresten =)

Sen satt vi bara o snacka skit och smaska på kanelbullar. Mycket skratt blev det. Då Ann-Margreht inte vill vara med på kort så får man bara en luva. Men ibland fastna hon (men då ser hon inte att jag tar, dom bilderna blir jätteroliga =) Hon har alltid ett "speciellt uttryck" på varje bild, typ armarna rakt upp i luften och munnen öppen :D ) Kul o ha dig med Ann-Margreht! Du är så rolig o vara med!!


Juste kan ju skriva om Lady's agility också. Gick bra. Denna gången hade jag också koll på banan o inte bara Lady *vissel*. 3 stationer. På den första skulle vi träna på ingång och utgångarna i ett slalom. På andra skulle vi träna bak/framåtbyten och sen fanns där även ett bakvänt S-format byte. Svårt att förklara i text. Tredje var det bara bakombyte.


När vi slutat fick Roxy också hoppa lite. Men först lekte hon o Mishi lite. Nadine med Mishi och jag o Roxy skulle "tävla" mot varandra på andra banan. Men jag skippade vippen/gungan och däcket (däcket kan hon inte helt än och vippen vill jag först lära henne att gå ner och ha ögonkontakt innan hon ska gå vidare, vilket hon inte heller kan helt) Mishi var jätte duktig, men hon har ju gått en kurs innan och hon hade leksak (det hade inte Roxy och om hon haft sin Mushu gosedjur, då hade hon haft eld i röven!) Men Roxy var också duktig, glömde bort mig en gång att jag skulle göra ett byte, men andra gången kom jag ihåg =)

Mishi vann med nån. Grattis ;)


En cool solnedgång. (Fast tagen för nån månad sedan)...

Av Felicia Torffvit - 24 september 2008 08:29

Igår var det ju agility. Linnéa som många antagligen har läst om innan, min kompis, hon följde också med o ville kolla på. Roxy hade ingen konsentration i början. Inte ens hennes favorit leksak var rolig (ni vet den där röda draken från "Mulan". "Mushu" eller nått sånt heter den. Igentligen bara ett vanligt gammalt gosedjur, men vad gör det? Roxy älskar den) Inte ens roliga Mushu var rolig. Men i slutet, då skulle han slaktas, då var det "Muchu-jakt"! Så då var han jätterolig och Roxy hade en jäkla fart över hinderna.


Linnéa var snäll o tog några kort från första stationen. TACK!

Hon hade lite svårt att få bra bilder, Roxy var snabbt redan förbi hinderna. Men hon fick några när flygande Roxy är ovanför hinderna.

Det var lite dumt. Jag o Roxy fick vara i den gruppen där det är småhundar. För i mediumgruppen finns terrierjäveln! Så Roxy fick hoppa på minihöjd. Men det ger mer fart när man har det på låg höjd, bra sätt o träna fart, så det var kanske ändå bra.


Medan vi var på agility så var mamma på en sån dära "uppfödargrej" o lyssna på en föreläsning om smittor, valpar, valpning osv.. När agilityn var slut åkte vi dit, vi kom mitt i fika pausen. Roxy satt så klart inte i bilen. Hon var också med. Och hon o jag var kändisar!! Många kände till vår sida o sa "nämen, är inte det Roxy!". Man blev lite paff. Så det var många som klappa Roxy. Hon var mitt i centrum. Sen var det så klart en massa vänner där, så kul var det.


Här kommer bilden på den där skylten i göteborg. Lite omogen o töntig, men ändå rolig! Sen en bild på ångbåten vi var på, vi hyrde hela båten så vi hade hela jäkla båten för oss själva! och sen en bild på stockholm utanför tågstationen. Per kom också med på bilden =)


Av Felicia Torffvit - 21 september 2008 12:19

Sitter nu i huskvarna och skriver om igår. Jag kommer hem senare idag.


Vi åkte på fredag kväll och övernattade i huskvarna hos min moster.  Sen åkte vi med dom till Nyköping, där samlades några av gästerna och sedan åkte alla till stockholm med tåg. Där mötte vi ännu fler gäster som väntade. Fester var på ångbåten Mariefred. Vi åkte i 3-4 timmar på en mysig tur och åt god mat o fika. Det var många och roliga tal. Vi firade min morbror Bengt.


På väg till båten gick vi ju igenom en bit av stockholm och vid ett övergångsställe på en skylt hade någon busat. Skylten föreställde 2 personer och en av dom hade fått "ett nytt utseende". Någon hade satt en bild ovanför en av gubbarna, var rätt kul. Ska visa en bild sen när jag kommer hem =) så får ni se


På kvällen var det grillning och lite sång och annat trevligt.


Har saknat Roxy jättemkt. Att inte se hennes "kattställning" när hon vill leka med alla tassar i luften o munnen öppen. Den lilla busungen! Och att inte ha henne uppe på kudden bredvid mig när vi ska sova. Kan säga en massa underbara saker om henne. När jag kommer hem får vi köra lite agility på gräsmattan.


Här kommer en liten bild som jag tog sammtidigt som bilden i förra inlägget.


Av Felicia Torffvit - 18 september 2008 17:43

Igår var Lady och jag på agility.


Ska bara lägga till en sak på förra inlägget som jag glömde. Jo den där jäkla terriern gick på en annan större hund en stund efter att den hade gått på Roxy. Så man undrar ju lite..


Vi tränade mest bakombyten. På första stället hade jag lite problem på ett ställe. Jag vill hellre göra framåtbyten. Så jag går alltid för långt fram eller visar med fel arm, så ibland fattar inte stackars Lady vart hon ska.. Men när jag äntligen fattat att jag ska hålla mig bak så var det superlätt =)


Andra stället. Inte så mycket att skriva. Det var bara en raksträcka med hopp, slalom, hopp, slalom, hopp, slalom och sedan ett till hopphinder. Det kluriga med enna bakan var att slalomen inte stod raka utan lite snea. Så vi fick springa lite längre ut från banan för att visa vart hunden skulle.


Tredje banan. Blev lite kul där..

Där var det MÅNGA bakombyten och kombinationer. Och så klart skulle jag köra näst sist. Så jag glömde vilket hinder det skulle vara efter tunneln. Det stod 2 hopphinder bredvid varandra. Jag trodde det var det ana och Lady det andra. Så Lady hoppade det som jag inte trodde att det var, sen sprang hon vidare till nästa hopphinder och sedan tog hon A-et (själv, jag stod kvar helt stilla vid hopphindret helt paff) Vem tror ni hade rätt om vilket hopphinder det var? Jo Lady, jag hade fel =)

Alla andra i min grupp och tränaren stod med böjda magar och garva, jag också =)) Lady sprang ner från A-et och sparng tillbaka till mig. Varför sprang du inte med? undrade hon.

Vi körde banan igen och då kom jag ihåg. Så då gick det bara bra.


När kursen var slut så fick Roxy också springa lite. Hon hade stått o gnytt o varit jätteledsen för att hon inte fick springa. Och när jag kom o hämtade henne blev hon så glad att hon var i luften mer än vad hon var på marken. Provade ett bakombyte på henne, funkade superbra! Duktig vovve =)


Jag ska vara i Stockholm hela helgen. Min morbror fyller år. Blir kul. Men Roxy får ju inte följa med, vet inte hur jag kommer överleva utan henne. Har bärbara datorn med så bloggen blir KANSKE (om jag hinner) uppdaterad.


En bild jag tog idag (den 18e)

En fin höstbild


Av Felicia Torffvit - 16 september 2008 21:22

Nu har vi varit på agility igen =)


Mamma och Stojka var också där, fast dom satt i bilen och läste så länge, det var inte lönt att åka hem.


Roxy går ju i medium så vi var i den gruppen, där var 2 eller 3 andra. Vi började vid platten. Jag kan börja med att säga att min uppfattning om Borden Terrier inte är så bra just nu! Det fanns 2 säckar/platten, Roxy och jag hade den ena och border terriern med matte den andra (båda var så klart lösa). När Roxy skulle springa igenom så blev hon helt plötsligt bara påhoppat av den lilla terrierjäveln. Vad fan har hon gjort för dumt mot den!!!? Jävla skithund! Den bara bet henne i nacken snabbt och sen tryckte den sig tätt intill henne och morrade. Roxy morrade tillbaka och då blev den ännu argare!?! Om man rörde vid den blev den också argare. Då sparng/försökte Roxy fly, ifrån den men terriern var tätt efter! Roxy kom tillbaka till mig och ställde sig bakom mig och jag försökte få bort den lilla skiten, men den ville inte ge sig! Terrierns matte försökte också få tag i den men det var inte lätt. Tillslut fick hon fatt på den. Den fick ett enkelt "nej" och sen var det över! Hallå!! Roxy då!! Inget "ursäkta så hemskt mycket"? Men nej. Så Roxy kommer nog aldrig att vela gå nära en sån hund igen. Matten kopplade hundjäveln och den försökte ändå komma fram till Roxy, då morrade JAG på den men inte brydde den sig!

Roxy ville inte ens stå 20 meter nära den och hon ville inte springa platten mer. Så jag gick och hämtade mamma och Stojka, så det blir lite roligare och positivt. Stojka är ju hennes bästa vän och mamma....är ju mamma.. Hon blev lite gladare och vi bytade så klart grupp, det tyckte också tränaren. Resten av träningen var mamma och Stojka också med. Efter att mamma och Stojka också var med så var hon lika glad igen och tyckte att träningen var kul. När terriern inte tränade platten mer gick vi dit och hon sprang igenom utan problem som om inget hänt, skönt.


Men jag är fortfarande skitsur på terriern och ännu argare på matten som inte ens har mage att säga till sin hund ordentligt och ber om ursäkt! (och ja, matten var vuxen och inget barn, i så fall hade det varit lite skildnad)


Men resten av träningen var rolig och hon var jättetaggad, hade bra kontakt med mig, lyssnade på mig och tyckte det var skitkul. Tur det! Platten blev inte heller något problem. Det kunde det ha blivit. Roxy är en sån hund, om nått händer så tar det lång tid att komma över. Men som tur är var det inget problem med platten utan bara med hunden. Så hon kommer nog aldrig att vela gå nära en border terrier igen...

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<<
September 2008 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards