Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg under mars 2009

Av Felicia Torffvit - 30 mars 2009 22:38

Handlingskursen, alla uppställada

Långt inlägg kommer det bli, det är så mkt som har hänt dessa 2 dagar. Först på söndag var det agility, jag och Roxy tog en annan kurs i stället där det ingår mer handling, den är på måndagar (börjar nästa vecka) så det blir kul. Ankis dotter Julia ska också gå den =) Efter agilityn körde vi till handlingskursen. Gerard är en jättebra lärare, han blandar lite med engelska och svenska och bara det låter lite kul ibland, han showar också väldigt mkt. Fast han undrevisar ju ca 5000 per år, så han vet väl vid det här laget vad folk tycker är kul. Man måste också boka han minst 1,5 år tidigare, en upptagen kille... Men kul hade vi. Längtar till nästa utställning så man kan få visa vad man har lärt sig ;)


Japp, första praodagen idag. Ämm, det blev inte riktigt som jag tänkt mig. När jag kom dit imorse så stod 2 av journalisterna utanför redaktionen och sa att det inte blev något jobb, för att det inte fanns några datorer, telefoner m.m Kollade in genom fönstret och det var helt rensat, lite papper på vissa ställen men annars helt tomt. Frågade om dom hade haft inbrott, men nej, det hade dom inte. I fredags skulle alla anställda fått sin lön men fick den inte, det var då det började. Och nu hade chefen tagit alla datorerna och stuckit. Jahaaa... Jag tror ni kan läsa om det i NorraSkåne om ni vill. Pappa hörde det också på radion idag. Tidningen skulle nog inte klarat sig så länge, men den kunde väl ha klarat sig i en vecka till i alla fall. Så jag fick sitta på skånetrafiken idag, fast bara till halv 11, sen körde vi hem. Måste hålla ett öga på tjocka Rina... Ringde en valpköpare som är fotograf, snälla Görgen. Så jag ska praoa hos han i stället. Imorgon ska vi göra ett reportage och på onsdag ska vi bara hålla på med bilder och redigering och på tordag ska vi göra något med blommor (på fredag ska jag vara hos Marie Grönvold, även det en privatfotograf). Görgen är en toppenfotograf, en "frilandsare" som gör uppdrag. Men han bor en bit bort så jag måste nog sova där. Men han och Anna-Karin är jättesnälla och så kan jag ju leka med Hjördis (kopoven) ;) så det blir nog kul.


Men jag fattar inte riktigt varför sådant alltid ska hända mig. På min förra praoplats (bara en dag) så praoa jag hos en veterinär, men hon blev sparkad av en häst så jag kunde bara vara hos henne en halv dag. Vid nästa prao kommer jag spränga stället i luften, bara det som fattas (fast jag vill inte vara i byggnaden just då bara). Så här ser det alltså ut: På första praoen: handledaren blir skadad, andra stället: företaget måste stänga och chefen flyr med sakerna, 3 stället: arbetsplatsen sprängs i luften.


Rina ville inte äta idag, provade också med pannkakor men det närmaste dom kom hennes mun var näsan, hon bara luktade. Hon har krafsat liite bland filtarna, så det blir nog snart...

Av Felicia Torffvit - 28 mars 2009 20:15

Det är så äckligt kul att fota vatten! Så grymt kul! Glänsande vattendroppar och så de olika formerna man får på vattnet! Här är en cool bild, ser ut som en (skallig) kvinna med balklänning som dansar =) Man kan riktigt se markeringar i hennes ansikte =D Men ser också att hon har ett öra, den sitter kanske liiite för långt ner än vad det egentligen ska, men det ser ut som ett öra. Så cool, men lite smått läskig också...


Handlingskursen? Den gick bra. En rolig instruktör =)) Zaffran och Roxy skötte sig bra. I början tyckte Roxy det var grymt tråkigt, så då körde jag mest med Zaffran men sen fick Roxy en liten kick och hon tyckte allt var skitkul så då körde jag mer med henne. Men svansarna gick heeeeela tiden (i 4 timmar) och dom tyckte det var jättekul.

När Gerard skulle visa en sak så behövde han en hund till det, men alla (utom Zaffran och Roxy) var ute i bilarna (hehe, jag har ju ingen bil och mamma var med några vänner och spårade så jag och vovvarna var själva där, men dom låg tryggt och snällt i den mysiga och bäddade buren den mycket korta tid vi inte behövde hundarna), så då frågade han "Vad har du för hundar i buren, en golden och en...?", "en Kooikerhondje" svarade jag, "en vadå?", "Kooikerhondje", "äh, ta hit din golden" *alla skrattar*. Så jag gick och hämtade Zaffi och gav honom kopplet. Han bjöd henne på köttbullar men det brydde hon sig inte om, Zaffran ville hellre bara gosa och bli klappad =)) Hon tittade också mkt på mig och frågade om hon verkligen skulle vara hos honom. Gerard sa typ "Otroligt, du har en hund som gillar dig mer än mat". "Ja, det är min Zaffran det", tänkte jag =))


Kursen fortsatte och vi hade jättekul. Trevliga Lotta som har den fina BIM tiken från Malmö int, Fagayas Tetra af Odis var som sagt också där, fick några fina bilder på henne med.


Det hände faktiskt en rätt otrevlig sak där, Zaffran fick en elstöt från hästhagen som var där. Roxy drog i kopplet och började hosta så då skulle jag lossa lite på kopplet. Under tiden luktade Zaffran på ett träd, men så gav hon helt plötsligt ifrån sig ett (kan absolut inte kalla det skrik men ett starkt pip typ) och så hoppade hon upp på mig som för att säga "rädda mig matte" (stod på 2 ben med framtassarna på min midja) men det var ju bara att ta ner henne och prata normalt och säga "äh, Zaffran, det var väl inget" och busa med henne, så några sekunder senare hade hon glömt allt. Så länge man reagerar på rätt sätt så blir det inget stort av det och hundarna känner sig tryggare. Hade jag gått ner på knä och klappat henne lungt och tröstat henne så skulle allt blivit mkt mkt värre och Zaffran skulle ha varit osäker och försiktig.


Glöm nu inte att ställa fram klockan en timme! ;) Usch ja, då ska man upp en timme tidigare! Imorgon är det först inträdesprov i agility (där jag och Roxy kommer att skämma ut oss totalt) och sedan är det del 2 av kursen. Kommande vecka ska jag praoa hos en tidning (mest hos fotografen) under dagarna mån-tors och åka ut på uppdrag och på fredagen ska jag praoa hos fotografen Marie Grönvold, så jag ska praoa på 2 ställen. Foto foto foto.... =)) Blir kul! Ni tror väl att jag kommer bli fotograf haha, vi får väl se. Är också intresserad av arkitektur (mest inredning, kan sitta och inreda en massa hus på TheSims men själva gubbarna skiter jag i), så vi får väl se. Kan kanske ha fotograferingen som ett extra jobb och arkitekturen som det riktiga? Framtiden är spännande ;)

Av Felicia Torffvit - 27 mars 2009 18:16

Roxy och jag har nu börjat på spårkurs (viltspår). Fösta gången var i tisdags och hela kursen är 8 eller 10 gånger, så det blir spännande. Sista gången är ett anlagsprov, vi får väl se hur det kommer gå! I tisdags gick det i alla fall bra. Vi hade först en liten kort genomgång om hur man gör och hur man lägger spåren (vet ju redan allt men det är bra med repetition ;P). Vi la våra egna spår, men sen ska vi nog lägga åt varandra. Spåren var bara på 100 m, ska börja snällt och långsamt. Vid 7 tiden, tror jag det var, gick vi spåren. Kursledaren Bo ville gå med när vi gick våra spår. Det var ganska mörkt (och kallt), Roxy blev också rätt osäker eftersom Bo också gick med på spåret och tyst var han inte. Så hon kom av sig några gånger och tittade på honom och så hörde hon de andra hundarna skälla, men när jag sa "spåra" så gick hon tillbaka till spåret. Klöven bar hon jättestolt på vägen tillbaka, alla klövar ska ätas men innan gäller det att göra alla avundsjuka =)


Haha, stackars Roxy, hon kommer få en tuff vecka! Imorgon och på söndag ska vi på handlerkurs för Gerard O'Sea (rätt känd: "Gerard O'Shea - Utställningshandling & hundens Anatomi och rörelser. Över 30 års erfarenhet av "show handling". Allmänt känd som "handlergurun nr 1", står det om honom i mailet vi fick hem, det ni!) och kursen varar i 4 h per dag så det blir sammanlagt 8 timmars utställningsträning, tror Roxy skulle bli tokig av det så Zaffran får också hänga med och vara avbytare och få lite träning hon med. Jag (eller rättare sagt mamma) har ställt ut Zaffi innan, hon krymper alltid ihop när domaren ska titta på tänderna, hon står kvar men sjunker ihop. Tänkte ställa henne på den lilla inof utställningen i Skurup (Roxy också såklart). Så det blir kul. Efter handlingskursen så ska vi på inträdesprov i agility på Hässleholms hundungdom. På tisdag blir det spår igen och om vi klarar inträdesprovet i agilityn så blir kanske första träningsdagen på onsdag eller torsdag tror jag. Så lilla räven får en tuff vecka! Kameran kommer med under handlingskursen, men det blir nog inga fina bilder eftersom vi nog ska vara i ett ridhus (brors på vädret). Lotta som har den fina kooikertiken Tetra (Fagayas Tetra af Odis) ska också gå den kursen, jättekul!


Rinas mage är jättestor! Det sparkar rejält där inne! Stackars Rina, hon är alltid hungrid och håller på att käka upp fingrarna när vi ger henne något gott. Hon har ju inte så mkt plats i magen så därför får hon mat 4 gånger om dagen, lite då och då lixom. Hon har det nog lite svårt om nätterna också för hon andas djupt! Hon tycker det är riktigt skönt när man klappar henne över ryggen och gör andra avslappningsmetoder på henne. Jaja, nu är det bara 1 vecka kvar, sen är de små liven ute ur magen på henne! *Längtar!*


Tänkte jag skulle ladda upp filmen från Malmö, så den läggs väl också ut ganska snart. Men de närmaste dagarna kan jag inte lova något eftersom jag (och Rox och Zaff) kommer nog vara gaaanska trötta.....

Önskar er en fin helg!!!!


HAR ÄVEN LAGT UT EN LÄTT BESKRIVNING PÅ HUR MAN TILLAGAR LEVER, SE INLÄGGET NEDAN!

Av Felicia Torffvit - 27 mars 2009 18:00

(Till er som tävlar i agility, utställning, lydnad m.m)


Har fått några frågor om hur man tillagar kycklinglever (men vilken sorts lever kvittar egentligen, om det är gris eller kyckling osv...) Det är ju rätt så bra godis i ringen! Fick frågor på utställningen, kommentar i blogg och i mail så här kommer en liten beskrivning på hur man gör. Rätt lätt att tillaga.


Lever kan du köpa i vanliga mataffärer. Först ska du koka den, när den är färdigkokt skär du den i mindre bitar och lägger på en plåt, strö lite vitlökssalt över så det bli lite mer smak och låt leverbitarna "torka" i ungnen på låg värme (ca 100-125) i ca 30 minuter (brors på hur stora bitarna är m.m)


Om ni har någon mer fråga så kan ni maila eller bara lämna en kommentar!

Lycka till!

Av Felicia Torffvit - 22 mars 2009 12:00

Japp, nu är den stora utställningen över! Det var en mycket rolig och lyckad dag! Vid 5-halv 6 tiden fick man gå upp, in i duschen, snabb make up och sedan in med hundar och grejer i bilen. Frukosten åts i bilen =) Vid 8-kvart över 8, stod vi på parkeringen utanför utställningen. Vi rastade hundarna och gick sedan in i den stora byggnaden där man har varit på utställning X antal gånger innan. Vi ställde alla saker vid ring 15 där kopovarna och bassetarna skulle vara, sedan tog jag den lilla buren och Roxy till ring 30 i salen bredvid där Kooikrarna skulle ställas. Nästan alla var komna och ringen låg lite för sig själv i en hörna, så det var lugnt och mysigt, man kände ingen stress. Rätt skönt. Man känner ju typ hälften sedan innan så det var trevligt att prata och så var man på trevligt humör när man skulle in i ringen. När jag hade ställt upp sakerna märkte jag att jag glömt min gråa klänning (den jag hade i Holland och i Danmark när jag ställde där) hemma som jag skulle byta om till, jag hade vita taits under jeansen och en vit blus under koftan, så jag tänkte bara byta om snabbt och vara extra fin i ringen, men nej, det fick bli en enkel klädsel. Jag hade gott godis med mig, Kycklinglever! Det var populärt, lägg det på minnet! Går snabbt att laga till kvällen innan och hundarna älskar det!


Lite synd och Kooiker skulle vara först i ringen och att kopov och basset också var tidigt i ordningen. Men jag stannade i kooikerringen, var ju så trevligt där ;) För Roxy gick det bra, hon sprang jättefint och stod utmärkt och svansen var i vift hela tiden, så jag är mkt stolt över min underbara vovve. Lite synd att hon fäller så mkt nu, det märkte ju domaren så vi blev utan CK men vi fick hp och blev 2a i klassen av 7 st. Fick även en fin kritik. BIR blev Roxy's pappa Multich Amazing Oxo Achteraf, ingen big deal när det gäller honom men det är ju kul ändå, BIM blev den söta tiken Fagayas Tetra Af Odis. Det gick riktigt bra för kennel Fagayas denna gången, grattis Katarina! Resten av resultaten finns under bilder senast samt bilder på alla klasserna. Asså, jag är omöjlig. Jag skrev i bloggen och sa det även till flertalet människor att jag inte skulle anteckna resultat denna gången, men så gjorde jag det ändå. Igen annan gör ju det och så förväntar de sig at någon anna ska göra det. Jaja.. Men jag har inte alla resultaten, men dom viktigaste har jag ju i alla fall.


För kennel Rantafej gick det också bra. Rantafejs Stojka (kopov) blev BIM med titel och vår Grand Basset Griffon Vendéen (GBGV) Deborah Danda Bohemia, "Debbie", blev BIR med titel och hennes dotter Rantafejs Amandine Av Deboo (GBGV) blev 3a bästa tik med CK, matte Ann-Margreth var mkt stold över sin lurviga och söta basset! Grattis!


Vi stannade till finalerna, även om man vet att det inte är lönande men kul var det. Vi hade ju trevligt sällskap av Sabina, Nadine och Nea som stannade kvar med Oxo. Sedan var roliga Ann-Margreth och Ingemar också kvar ett bra tag, men inte till finalen. Nadine och jag hittade på alla möjliga saker under tiden. Vi fördrev tiden med att fotografera, slakta godisskålarna hos de olika montrarna och bara gå runt och snacka skit och skratta. Vi tittade också på freestylen ett tag, det var även en med rullstol som deltog med sin mops, kul, respekt asså! Efter det så tränade vi lite egna trix på planen när freestylen var över. Nadine filmade mig och Roxy när vi gjorde några trix. Vill ni att jag ska lägga ut den? Kanske gör det. Sabina och Oxo gjorde också lite trix, Nadine och Mishi med, det är så kul att se när undarna jobbar och är lyckliga och svansen går fram och tillbaka, härligt! Nea (5år?) åkte lite karuseller och var bland hoppborgen och hade kul. Mamma snackade skit med Ann-Margreth och Ingemar, och Berit från Bsset syd som har Basset Artesien-Normand som heter Malte och Molly, och med alla andra hundvänner som var på utställningen. Så kul hade vi under tiden! =D Vovvarna med.


Finalen, det var bara in och ut, som vanligt. De vanliga raserna vinner, lite tråkigt men så är det. Tittade också på juniorhandlingen, duktiga tjejer =)


Nu har jag precis laddat upp bilderna til datorn. Ska lägga ut på sidan också, så finns där inga bilder när ni läser detta så vet ni att jag håller på och jobbar med det!


Grattis alla! Det var en kul dag!

Av Felicia Torffvit - 20 mars 2009 20:15

Maria Lundberg föreläser på kursen friskvård och hundmassage. Ser ni som hunden njuter?  Den andra bilden är bara en på Roxy jag tog sent en dag =)


....för sen uppdatering av sida och blogg, men det har varit så mycket!

Vi hade tex prov i NO idag, om organiska syror. Jättekul och lätt att lära sig (not). Provet var 16 frågor, kanske inte så många men gissa hur många sidor jag fick lämna in som svar på dessa frågor, 6 st A4 sidor med text, summaformlar, struktursformlar, handelsnamn, estrar, alkener, alkyner, alkaner, alkoholer, syror. Allt bara snurrar i huvudet, det har det gjort hela veckan. Min kompis lämnade in 9 A4 sidor med svar. Men jag fick iallafall minst G, får nog tillbaka provet på måndag... Men när provet var klart fick man en sådan skön känsla, allt bara rann av =) Men det snurrar fortfarande i huvudet på mig...


I tisdags var vi som sagt på del 2 av kursen friskvård och hundmassage. Kul =) Roxy skötte sig bra, hon gillade inte att vara uppe på bordet så länge men hon satt/låg ändå kvar och lät mig klämma igenom på henne =)) Stojka hatade det, så mamma fick till slut ha henne på golvet, då blev hon lugnare. Men kul var det. Vi lärde oss var olika muskler sitter och så några massagegrepp, eller nja, man kan nog inte riktigt kalla det massage, det var nog mer avslappning enligt mig (stryka med handen på ryggen, cirklar över ryggen, och så ett grepp där du "knodar" igenom huden på hunden, sen lite olika saker hundens tassar och ben). Se del 1 här

Var ju också och pratade med tidningen Go Morgon, så jag ska prao där, jag kommer mest att hålla på med fotografering. Blir skitkul! Helge, som fotografen heter (tror jag), har en Nikon D700 och en annan proffs Nikon. Men jag ska ha med min egen.


Shit, för en månad sedan längtade jag till Malmö Int så jag höll på att sprängas. Tiden har gått så snabbt och nu är det 12 timmar tills jag och Roxy ska vara i ringen! Jag har ju inte haft någon tid att vara nervös. Så brukar jag göra. Jag är berädd på att Roxy kanske backar och vägrar gå fram till domaren och får då kep, eller kanske n 2a osv. Det brukar ju gå bra, men om det skulle gå dåligt så blir jag inte förvånad, då är jag beredd på det. Jag kommer vara jättenervös imorgon! Stackars Roxy som kommer känna det. Men vi ska ha kokt kycklinglever med oss, så det blir inte jättelidsamt för henne i ringen =) Äh, det kommer nog gå bra. Bara hon sköter sig så är jag nöjd. Det är bara att fortsätta, alla domare tycker ju inte likadant...


Har ni förresten sett denna film? Hittade länken på bukefalos.se  =)

http://www.flabber.nl/linkdump/video/creatief-schapendrijven-met-ledjes-1283


Har mycket att göra ikväll så jag hinner bara ladda över dessa 2 bilder, ni får nöja er med dem. Roxy's klor är klippta men jag ska kolla om öronen behöver rensas, tror inte det men ska kolla. Måste kölja ur hennes svans, den är lite smutsig, lille Fox har varit ute och smutsat ner sig... Sen måste jag packa sakerna til utställningen. Jag kan fan inte hitta utställningskopplet! Får väl ta det ljusa...


Men ni får ha en fin helg och ni som också ska ställa ut i malmö: Lycka till! Hoppas vi ses!

Av Felicia Torffvit - 16 mars 2009 20:58

Nu är det inte långt kvar till Malmö Int. Blir spännande, men framför allt skitkul! Visst är det kul om det går bra, men bara att ställa ut och att vara med är ju jättekul! Om Roxy sköter sig och visar sig fint så är jag nöjd =)) Men HP (hederspris) tycker jag hon kan få i alla fall ;)

Obs! denna gång kan inte jag sitta och anteckna resultat! Kopov är inne samtidigt så jag måste springa fram och tillbaka där! Kanske Linnéa kan ta över om hon följer med, men vänta er inget! Tror inte ens att jag får foto på alla klassena bara! Men BIR och BIM får jag ju i alla fall.

Vill ni att jag ska fota någon speciell ras/sak förresten? Kanske freestyle eller agility? Säg till så fotar jag gärna och lägger ut under bilder senast med dom andra bilderna! Eller om ni vill att jag ska fota en speciell hund, fotar också privat om ni vill det och mailar hem bilderna till er. Ni hehöver inte lägga någon kommentar, det går bra att maila också. Jag får många fotouppdrag, senast igår skickade jag iväg bilder på hundar jag fotat till ägarna. Så var inte rädda, det är bara kul! (kostar såklart INTE!)


Rinas mage växer så det knakar! Hon är jättestor! Magen är längre ner är bröstkorgen, plus att hon är runt och fin. Och hennes pattar hänger ju inte lite =)


Just nu står Roxy jättefint, så ska hon står i Malmö! Sträcker på sig, svansen sträckt ut i rygghöjd och så har hon ställt upp sig perfekt med benen och tassarna på rätt ställe. Vet inte vad hon står och tittar på men fint står hon.


Fattar inte varför Roxy vill vara uppe på ryggen hela tiden. Den hunden vill ha mycket kontakt, ögonkontakt! Och då merar jag verkligen kontakt! Innan när jag satt vid datorn så hoppade hon upp i knät (som vanligt) la sig till ro och var där en stund. Sedan hoppade hon ner och gick ut (vi har hundlucka och en stor inhängnad tomt, så vovvarna är ute när dom vill och hur länge dom vill). En kort stund senare kom hon in igen, men denna gång hoppade hon upp på ryggen på mig och la sig med framtassarna runt min hals och huvudet intill min kind (jag har ett brett och lagom högt och tjockt ryggstöd så hon hade tassarna tryckta mot den), där låg hon en bra stund. Jag tycker det är rätt mysigt att ha henne där, fast ibland känner jag mig som Quasimodo när jag måste sitta puckelryggad =))

När man sitter i soffan ska hon alltid vara uppe på ryggstödet med tassarna på axlarna. Mysig vovve!


Nu kom pappa in med Roxy hit =) Dom har precis varit i tv rummet. "Här kommer din fina och bästa vovve", sa han =)) Haha, ja det är min Roxy det.


Imorgon ska jag lära mig mer om friskvärd & hundmassage och denna gång ska även Roxy med eftersom vi ska ha med vars en hund =) Blir kul!

Av Felicia Torffvit - 15 mars 2009 19:50

Vid 11 tiden åkte mamma, jag, Roxy, Stojka, Debbie och Zaffran till Hässleholmsgården för att gå en mysig promenad. Den var på typ 5-6 km, men kändes som mer =)) Efter promenaden gjorde jag och Roxy ett kort träningspass och hoppade över olika saker och klättrade på olika grejer, rätt kul =)


Roxy och jag är nu anmälda till en spårkurs, vi ska lära oss mer om viltspår! =) Kan redan rätt mycket men det är ju kul, därför man gör det. Så tråkigt att bara göra det hemma. I slutet får man möjligheten att gå ett anlagsprov! Vet ej om jag kommer sattsa något på viltspår, men kan ju prova =) Så det blir kul! Första gången är nästa tisdag tror jag, lite mer än en vecka till dess. Denna tisdag, i övermorgon, ska jag först prata med chefredakrören för Go Morgon (en ny tidning i Hässleholm) och på kvällen ska jag på hundmassage och friskvårds kurs igen, del 2! Här är "del 1" av kursen. Denna gång ska vi ta med egen hund. Vilken vovve tror ni jag kommer ta med mig? ;)

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards