Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg under maj 2009

Av Felicia Torffvit - 31 maj 2009 20:30

Funkar hemsidan som vanligt hos er. Kommer ni in på den??


Jag har nämligen inte kunnat och hunnit betala in till en ny tid, så egentligen gick hemsidan ut den 28e maj. Men jag kan redigera på den och jag får upp den som vanligt på internet och allt. Lite konstigt. Är den som vanligt hos er och kommer ni in på den?

Av Felicia Torffvit - 31 maj 2009 19:27

Roxy gräver i Sandhammar


Som nämt var det agilityträning igår på Hörby BK. Idag gick det skitbra. Hon sprang igenom tunneln utan att jag ens ville det. Ibland förstår jag mig inte på henne. Lydnaden gick också bra.


Tycker det är bra att träna på olika ställen, där är olika inriktningar. På Hässleholms hundungdom är det bara agility vi kör, vi tränar olika kombinationer, handling, olika byten, kontaktfält m.m m.m Medans i Hörby är det hälften lydnad och hälften agility. Där är det mer allmän agility, dvs inget speciellt man tränar och på lydnaden är det mkt kontakt träning. I Hörby är det jätteviktigt att hunden har kontakt med föraren under loppen.


Samtidigt som agilityn var där en utställning som borde vara en rasspecial. Där var skitmånga Soft Coated Wheaten Terriers där. Efter agilityn satte sig trötta jag och jätte trötta Roxy för att titta vid ringside. Där var en snäll tant, nog uppfödare, som lät Roxy ligga intill deras tält (det var jättevarmt och jag frågade om Roxy kunde få vila i skuggan av deras tält) det var snällt, och hon visste vad Roxy var för ras. Haha, sen började det blåsa mkt och hundarnas logg stod rakt upp som en tuppkam. Dom såg så roliga ut!!


Igår åkte 2 valpar. Nu är här bara 2 valpar kvar, varav en ska till Norge + Bärbel (eller som hennes smeknamn har blivit: Babbel).


Skola imorgon (innebär prov), suck.

Av Felicia Torffvit - 29 maj 2009 18:39

Har fått höra några gånger nu från flera vänner att jag inte sköter bloggen... Men skolan tar så mkt nu innan lovet.


I måndags var det i alla fall avslutning på agilityn, det var tävling. Blev faktiskt lite besviken på Roxy. Hon sprang på ordentligt och jättebra, riktigt super, över flera hinder och in i tunnel, hinder, tunnel, hunder och så kommer vi fram till tredje tunneln där hon totalt vägrar att gå in. Hon bara står och tittar på mig, och jo, hon fattade vad jag menade. Vi tog om från hindret innan men hon gick ändå inte in, tog om igen.... Sen kom en av tränarna och hjälpte mig och fick putta in henne så jag kunde kalla från andra sidan. Jaja. Sen öste det på igen över alla hinder och när vi kommer fram till fjärde tunneln, titalvägran igen (och det var samma tunnel som den första). Sicket fjanteri asså!!!! Vi körde banan igen och då vägra hon att gå in i den första också. Vi gick in och pratade och alla fick en påse med hundgodis. Men just då var Roxy absolut inte värd den. Innan vi ska köra hem gick jag iväg med Roxy till banan igen och då var det INGA problem med tunnel. Jippi, tunnel! Full fart igenom. Så irriterade, fjant!!!


I tisdags var det viltspår. Mamma gick med när jag la det och vi skulle lägga ca 300 till 400 meter. Efter ett tag tyckte jag att spåret började bli långt, men "Nej, det är en bit kvar" säger mamma. Jaha, vi lägger ännu längre. Vi fikar och pratar. Det var mörk himmel och klibbig luft, så vi trodde på regn eller åska. det blev både och. Som det mullrade! Under hela spåret också.

I början var hon rätt okoncentrerad och ville syssla med annat. Men hon gick på spåret och sedan gick det riktigt bra. Spåret gick genom 2 myrstackar också (fick myror upp på byxorna, hatar myror!!! Hatar hatar!) Men Roxy spårade på och tog vinklarna och blodsuppehållen, sen blev hon lite okoncentrerad igen, man måste ju äta gräs..... När vi kom fram till det täta ville hon inte forsätta. Vi trodde det berodde på att det var så mörkt där inne, så jag gick före genom det. (Hon har aldrig visat något när det åskat eller när det smällt, så det var inte det). Efter det täta fanns det inte mer spår för henne, det var lika bra att skita i det (då var det typ 100 m kvar), så vi gick till slutet och hon fick spåra därifrån. I några sekunder var det helt lugnt, sedan kom ett riktigt brak från himlen så det small. Roxy blev pissrädd och for rakt fram i 190 km/h. Va fan var det sa hon. Men sen glömde hon det igen och hittade klöven. Hon tog inte klöven! Hon som är så glad för dom! Jag lekte med den lite och då ville hon ta den. Men hon ska löpa när som helst, det är nog därför som hon är så konstig.... Hur långt var nu spåret då? 600 m..... Sedan gick mamma spåret med Stojka och (jakthunden, vildsvinshunden) Stojka blev jätteivrig i det täta, så där har nog varit något djur, troligen vildsvin. Mamma fick säga till henne på skarpen att forsätta spåra och hon fortsatte efter lite protest.


Igår åkte 2 valpar, likaså idag. Vi ska behålla en av valparna, Bärbel. Sen har mamma köpt en 1 årig tik från Kroatien, Gena [Genna]. Men det är inte helt säkert att hon kommer bo här. Sen är det en goldenvalp som nog också kommer komma hit om någon månad.... Så är det när man har uppfödning av många raser och det inte har fukat med fodervärdarna (förstör hundarna eller inte aktivierar dom), mamma litar inte på fler fodervärdar. DÅ vill hon vara heeeelt säker.


Själv ska jag inte ha många hundar som vuxen. Högst 4, kooikrar? Är 99 % säker på det.


Juste, Roxy och Stojka är anmälda till Gotland. Vi ska dit tillsammans med Ann-Margreth och hyra stuga och ha kul. Inte så mkt konkurrens, men det kanske är bra ändå. Får hoppas att någon av dom 2 domarna gillar Roxy så man kan hoppas på ett cert. Domarna är Paul Scanlon, Irland och Yvonne Brink, Sverige. Har ingen aning om vilka dom är eller vad dom gillar för typ, blir intressnt.


Är förresten liiiite sugen på an agilitytävling som ska vara nu den 3 juni i Hässleholm. Då menar jag liiiite, har därmed inte sagt något som kan användas mot mig och som jag får ångra!


Trevlig helg!! Det är inte ofta jag kan ta det lugnt, men nu känner jag ett visst lugn.

Av Felicia Torffvit - 24 maj 2009 23:20

Håller inte reda på allt som händer här. Det är valpköpare här nästan hela tiden och nu i veckan åker dom första! Lite synd samtidigt som man känner en lättnad över att bli av med dom små monstren. Nä, dessa valparna (hu 10 st) har varit helt underbara! Riktigt mysiga! Och jag vet att dom kommer få det bra. Haha, när valparna var som marsvin, typ 3 veckor så var dom såååå äckliga enligt Roxy. Hon hade en speciell blick när hon fick så dom första gången när Rina var ute och kissade. Hon höll sig på meters avstånd från dom äckliga råttorna. Hon sa typ "Vad enda in i helsike är det där för nått?!? Usch". Sen ville hon ut haha. Men när dom blev äldre, typ 6-8 veckor så gick det an att leka. Men hon var nog lite för våldsam, så man fick ha koll. Roxy fattade inte varför valparna inte ville jaga henne eller rulla rundor i gräset, nu var det valparna som kollade konstigt på henne. Men nu är dom nästan 8 veckor så nu är det ännu mer bus i dom.


I lördags var vi på 40 års kalas för min kusin Stefan. Det bjöds på mkt god mat och trevligt prat. Småtjejerna lekte lekar och dom vuxna satt och snackade. Vad jag gjorde? Jag som är *host* vuxen satt också och pratade, fast mest gick jag rundor och tog kort. Trevlig släkt har jag i allafall, snälla människor.

Av Felicia Torffvit - 24 maj 2009 18:51

WIIIHH, superresultat!!


Vi kom dit tidigt på morgonen och jag började med att sälja kataloger. Mamma höll på med att få i ordning alla papper då hon skulle vara ringsekretarare. Det fanns 5 ringar och totalt var det 305 st anmälda hundar, jättekul. När tiden hade gått ett tag fick jag sticka iväg och värma upp Zaffran och Roxy inför utställning. Det känns så skönt att man kan lita på sina hundra och ha dom lösa + att det är mkt bekvämare att slippa koppel och hunden är lyckligare utan.

Det var 7 st goldens anmälda. Bästa hane (och senare BIM) blev Gilbert. Nu var det tikarna. Zaffran, nu 5 år som inte ställts ut på minst 4 år klev in i ringen. Hon stod fint och hälsade på domaren, men man såg att hon inte tyckte om det. Zaffran är snygg men hon gillar inte utställningar, vet inte varför. Hon sprang ändå bra och jag är nöjd (trodde hon skulle bete sig ännu värre). Lady, hennes mamma, älskade ju utställning och välte nästan omkull domaren. Zaffran är inte reserverad, hon älskar att bli klappad, men utställning är hon inte förtjust i. Hon fick därmed en 2a, men domaren Carin Weibull sa "Det är en jättefin tik du har, verkligen välbyggd, men om du hade släppt henne så hade hon nog stuckit härifrån". Haha, men jag tror inte hon hade stuckit, hon är så duktig på inkallning och vet att hon ska stanna kvar, men hon hade garanterat velat. Hon drog inte i kopplet, men man såg det i hennes ögon. Men hon fick en kanonkritik och det är jag jättenöjd med. BIR blev sedan Zaffrans konkurrent i sin klass, en rätt mörk tik.


Direkt efter var det, hörm, "den lilla hunden" som ringrekreteraren sa (hon kunde inte uttala rasens namn och slog till och med vad med domare Carin om hur det uttalas. Jag kan säga att hon förlorade vadet...). Roxy skötte sig verkligen super! Man börjar nästan tro att hon gillar att visa upp sig. Hon stod helt stilla uppe på bordet och Carin kände igenom henne utan problem. Roxys kritik var helt perfekt. Carin: "Du har verkligen en jättefin tik, super".


På med den gula funktionärsvästen igen och jobba, men fast först tog jag mig en hamburgare. Sen gick jag in i köket och delade bullar.


Finalerna. Först fick jag vara hare och springa före. Sen höll jag i rosetterna och så var jag "pressfotograf". Eftersom jag inte fick ställa Roxy (jobbade på utställningen) så var jag riktigt tveksam om jag (då en snäll handler) skulle ta in henne i stora ringen. Men, som tur var, så hittade jag en bra handler som jag litade på: Marie Borgström. Marie ställde henne jättefint och Roxy tyckte det var kul. Nu tackade Carin dom hundarna som inte skulle bli placerade och.... hon gick förbi Roxy med snabba steg! Oj, Roxy kommer nog blir reserv tänkte jag. Vad roligt! Reserven placeras, då inte Roxy. Oj, detta går ju bra! 4 plats, skitbra. Men det blev inte heller Roxy, och inte 3a heller. Shit, 1 eller 2a. Det sista och spännande varvet då alla apploderar och domaren pekar ut 1an.... Vinner gör (mamma Eva/speaker säger i micken) Kooikerhondjen! WÄÄ yes!! Av 8 hundar (och ja, där var golden, labbe  eng och am cocker m m)

I BISet blev det ingenting, Bengt-Åke Bogren dömde där (men då var det också många hundar med och tävlade). Men jag stod ju i domartältet eftersom jag jobbade och hörde då Carin prata med en annan tjej innan hundarna placerades i BIS:

Tjejen: "Åh, den där taxen är ju sjättesnygg. Sicken utstrålning"

Carin: "Ja, verkligen grann. Men den jag gillar mest är Kooikern, den är så fin".

Varför kunde inte Carin döma BIS också?? Det var väl fan. Räven hade ju blivit BIS då! Fast 1a i gruppen är absolut inte skam.....

BIS blev en storpudel brun.

I det officiella BISet (för bruksraserna) vann Gårdarikets Cezar, en vänns uppfödning. Grattis Ann-Margreth!!


Men en annan rolig sak som mamma sen berättade: En av sekreterarna som mamma jobbade med är mamma till Marie som ställde Roxy. Marie hade sagt såhär: "Den där rasen kunde jag ju ställa, det gick ju skitbra. En sådan vill jag ha". Haha. Hörde också publiken runt om säga hur fin Roxy var. Lite kul, man hör verkligen mkt skvaller när man är där inne....


En rolig dag. Men bildena blir sena.

Av Felicia Torffvit - 24 maj 2009 18:41

En rolig dag i fint väder. Roxys spår gick lite överallt, i torr mossa, sand, genom buskar och träd, under ett nerfällt träd m.m men hon hittade skanken efter att ha arbetat bra och som valigt skulle man skryta med den och visa upp den. Wilda gick samma spår. Hon gick inte klockrent, hon gick nog mer efter vittringen. Hon kunde känna skanken tidigt i luften och hade inte nosen i marken så länge. Så om jag hade släppt henne (jag gick med WIlda) så hade hon nog sprungit rakt genom spåret till klöven. Men lite måste hon ju arbeta. Vet inte så mkt om Zaffrans och Stojkas spår. Men Zaffran klarade sitt fint (fick dock lite störning av Roxy som sa att hon skulle hjälpa Zaffran att spåra.......). Stojkas spår var jättelångt, kanske 700-800 m. Men hon gick jättebra i det.


Vad jag vet så gick det bra för alla. Efter spårningen bjöds det på morotskaka, verkligen jättegott och sen gick vi ner till stranden. Retrievrarna blev som galna (inklusive Stojka) och sprang ut i vattnet av lycka. Det blev flera race genom vattnet. Haha, ser så kul ut. Bilderna blev bra. Men det tar ett tag innan dom läggs ut, pga en jäkla skola jag råkar gå i som hindrar mig från en massa saker genom att ge eleverna flera prov varje vecka.....

Av Felicia Torffvit - 20 maj 2009 21:34

Äntligen klar!! Nu finns bilderna från Hässleholmsutställningen på hemsidan. Det tog en jäkla tid men det blev fint! Och jag bjuder på mååååånga bilder, typ alla jag tog. Så njut!

Av Felicia Torffvit - 20 maj 2009 16:01

Hihi. Idag var det kooikrarna. Roxy och jag var där tidigt, redan vid 9. (Mamma var på jakthundens dag). Eftersom det blev något kludd med ringarna, för många hundar osv så fick valparna vara i ring 1 iställer för 3. Vid halv 10 var valparna inne, 1 hane  och 3 tikar. Hanen Linus blev (såklart) 1a i klassen och fick HP. I tikarna plaverade sig Salsa som 1a och fick HP, därefter kom Bella och sedan kom Undra. Salsa blev sedan BIR. Grattis Hjördis! Salsa är verkligen lik sin mamma Studza!


Ring 3 låg lite för sig själv intill skogen. Väldigt mysigt. Jag och Lotta tog en promis med vovvsingarna i skogen och när vi kom tillbaka hade det kommit lite mer kooikerfolk än dom som var där. Haha, kooikerfolk är så roliga!


Orkar inte skriva hur det gick för alla kooikrar då det var så många. Men Rocky fick sitt sista CERT och kan nu titulera sig SUCH, Grattis Monica! BIM blev Championhanen Molle, snygg kille det med. Grattis Siv! Fick en jättefin huvudbild av honom. BIR blev tiken Tetra som även blev svensk vinnare 09. Roxy vann först sig egen klass, öppenklassen, av 7 st och fick 1a med CK och blev sedan 2a bästa tik ock slagen av BIR Tetra. Det är andra gången Roxy blir 2a bästa tik och snuvad på certet haha. Jaja, vår tid kommer väl. Men bara att hon fick CK var jättebra med tanke på hur hon såg ut, fet och pälslös. Höm, det var några som kommenterade Foxens midja. "Du Isa, är hon inte lite kraftig?". Men så farligt var det ju inte. Roxy stog jättefint och stod helt stilla när domaren kände igenom henne och kollade tänder. Jag tänkte Waw va duktig hon är. Ovan är en bild från uppställningen.


Tänkte ladda upp bilder ikväll från utställningen. Det blir skitmånga!! På några hundar blir det nog 2-3 st till och med. Tänkte bjuda er på många bilder! Det gör väl inget?


Imorgon ska vi åka och spåra med goldenklubben igen. Denna gången i Sandhammar. Se bilder från förra gången vi var där här. Bild nr 22 är på Lady  Åh, min fina Lady, saknar dig såååå oändligt!  Bilden under är på mamma (hon visste inte att Martin tog kort där) och Lady och bilden bredvid (den svart/bruna hunden med stort halsdand) är Stojka. Så jag hoppas på fina vattenbilder i morgon!


I måndags hoppade jag över agilityträningen, det är så mkt i skolan. Men igår var vi på spårträning. Gick faktiskt inte så bra. Det var 350-400 m långt med 4 eller 5 vinklar och 1 blodsuppehåll. Hon kom av sig rätt mkt och nån gång fick jag visa henne tillbaka till spåret. Fast jag var även j'vligt stressad och jag tror hon märkte det väldigt mkt. Jag skulle hämta gräddbullar direkt efter. Vi samlar in pengar till klasskassan. Någon som vill köpa??? 50 kr st.


Sitter förresten just nu på Skånetrafiken och väntar på mamma. Oj, hon kom precis nu. Sicket sammanträffande. Ska åka nu. Haha, blev precis klar ju..... Jag äger.

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards