Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg under juni 2009

Av Felicia Torffvit - 30 juni 2009 19:58

Haha mamma kom hem med skarp huvudvärk och det brukar betyda åska. Lite senare blev det mörka måln och solen försvann. Nu mullrar det och snart blir det värre..... Ska snart stänga av datorn.


Vet att jag har mkt bilder att lägga ut. Från goldenspårandet m.m Sen tänkte jag lägga ut lite bilder i bloggen från när vi var och badade i Åhus hundstrand med valpköpare och lite bilder på söta goldenvalpar (ursöta!!!!!!!). If you want so?   


Vi hade i alla fall jätteroligt och även (faktiskt) jag doppade mig och simmade. Roxy blötade ner tassarna, sen var hon nöjd. Men hon gick faktiskt ut i vattnet tills hon fick vatten upp till magen. Precis när hon sakta vänder sig om för att gå in mot torra land så kommer det en jättevåg rätt över henne bakifrån. Ni skulle sett hennes uttryck, hon såg ut som en dränkt råtta. Haha, stackare. Det var hon inte riktigt berädd på. Hon for upp ur vattnet. Sen låg hon och njöt i gräset i stället och grävde i sanden. Mysiga hund. Valparna lekte hela tiden och for mellan benen på en fram och tillbaka. Och det var nästan omöjligt att se skillnad på dom, förutom när dom var stilla.... Zaffran doppade också bara tassarna och hade vatten upp till magen, men hon gick i mer än en gång. Stojka däremot for ut i vattnet. Det är bara mina hundar som är knäppa i huvet när det gäller vatten. Klart en hund ska tycka det är kul att bada.... Humlan njöt också av vattnet.


Valparna var jättesöta. 12 st sötnosar. http://www.yardpeace.se/index.php - en direktlänk. Ni kan se pappa Fonzy  och mamma Merry längst ner.


Ska stänga datan nu. Bye!

Av Felicia Torffvit - 27 juni 2009 13:07

Om en stund ska vi till havet och bada vovvarna tillsammans med en familj, några riktigt roliga valpköpare. Man står alltid vikt på magen när man är med dom.

Vi var hemma hos dom igår också och åt glass, hur gått som helst och deras Maya lekte med våran Heidi. Det var lek mellan syskonen HELA kvällen. I bilen sov Heidi lugnt på väg hem (inte påväg dit), så då trodde jag att hon skulle lämna Roxy ifred för en gångs skull. Men icke.........


Vi ska också grilla så det blir mysigt. När vi är klara vid havet så ska vi kanske åka och titta på goldenvalpar. Mamma ska ha en jakt golden. Zaffran används till jakt men hon tar inte fåglar och hon har inte samma action som en jaktgolden. Jaja.


Mamman till valparna är från England och henne har vi träffat hur många gånger som helst, jätteduktig och hur trevlig som helst. Pappan finns i Danmark och även han är mkt duktig och enligt dom som träffat honom är han mkt trevlig. Han är mkt meriterad i jakt och är även utställningsCH fast han är mörk. Han är riktigt stilig. Såklart har uppfödaren en hemsida. Kaj, uppfödaren, sitter även i rullstol så hans hundar, inkludive mamman till valparna, är även servicehundar. Så det är hans dotter som går viltspår m hundarna. Hans hundar är också mkt trogna. Tror det var mamman till valparna, på hennes MH satt hon kvar vid hans sida fast hon blev skrämd...

Av Felicia Torffvit - 25 juni 2009 17:49

.... Ska vi till om en stund. Vi ska dit m fam Sandqvist. Blir kul :)


Roxy och Heidi leker hela dagen. Helt sjukt, så mkt energi som finns i dom små kropparna! Tror jag har en film där Heidi gör sin favoritsysselsättning: dra Roxy i svansen *host* menar dra av henne all päls! Grrr.

Om jag har den kan jag kanske lägga ut den.


Funderar på att anmäla till Snapphaneutställningen. Det stod inte på papperet när sista anmälningsdagen är, men utställningen är i september så jag har ju inte bråttom i alla fall.

Nästa helg är det Tollarps utställning (inof), kanske åker dit och tittar. Tror att Jena ska vara med, Ayarip's "nya" import. Hon blir väl snart 5 månader.

Av Felicia Torffvit - 24 juni 2009 13:20

Ska äta lite musli och sen sticker jag och Roxy ut. Vet inte om det blir en promenad eller om det blir årets första cykelrunda, hmmm.


Tänkte också köra lite agility, hopphinderna står ändå kvar sen igår (vi tränade framåtsändande, Roxy älskar det).


Ha en fin dag!!!!

Av Felicia Torffvit - 21 juni 2009 22:56

Gick vi idag. Fy helsike vad jobbig, men otroligt fin natur och bra vägar/stigar. Den ska vara 1 mil, typ, men kändes som minst 1,5. Trött var man efteråt i allafall. Vi var 4 personer, jag/Felicia, mamma/Eva, Susanne och My. Det var hundarna Stojka, Debbie, Roxy, Zaffran, Wilda och Zäta.

Efteråt blev det ett litet hunddopp i Finjasjön.


Vid hlav 7 åkte vi till Tydingesjön, samma gäng + Simon och Oliver. Fast nu med bara Heidi. Jag badade bara benen, det var skönt i vattnet men jag orkade inte. Heidi badade också, lillskrutten hade vatten upp till magen (och givervis skulle hon bli busig då och hoppa upp på mig, fick ju en stooor blöt fläck precis mellan benen). Tokstollarna Simon, Oliver och My simmade och spelade sen lite boll. Efter en trött dag (helg) blev det film och sen en varm ropande säng. Det var som om täcket lyfte sig själv. Roxy och Heidi var också rätt trötta. Men kul har det varit.


BILDER

Av Felicia Torffvit - 20 juni 2009 22:39

Vi var 5 människor och 10 hundar. Det var jag, Julia, Sofia och Jenny som körde agility med vovvarna Roxy, Nanzie, Brandy, Lina och Lorcan. Sedan var det plus-människorna: Min mamma Eva, Julias mamma Anki (Ann-Catrin) och Sofias och Jennys pappa Henrik och hundarna Stojka, Heidi, Zaffran, Gena  och Agnes.


Det gick jättebra för alla hundarna! Vi körde en bana med mkt handling och vi tränade framåtsändande. I banan ingick det 5 hopphinder och 2 tunnlar. Lätt bana faktiskt, men det var lite klurigt med kombinationerna. Sedan tränade vi vippen, säcken, Aet och slalom. Efterår blev det fika.


Roxy var jätteduktig och jag blev riktigt nöjd. Var lite besviken efter hennes dåliga prestation dagen innan, men idag var hon hur duktig som helst. Slalomen gick jättebra. Lite slarv i ingången, men annars jättefint!


BILDER 

Av Felicia Torffvit - 19 juni 2009 22:36

En dag utan regn faktiskt. Det var mulet, men stämningen var jättetrevlig. Jag dansade inte små grodorna, inte min grej att flänga runt och göra grimaser... 


Sen blev det en traditionell middag med jordgubbar och glass till efterätt. Sååå gott!


Hoppas ni hade en trevlig dag?

Av Felicia Torffvit - 19 juni 2009 12:58

Busiga Heidi


Aloha!

Igår tränade jag och Roxy agility och det blev en lång bana. Jag hade 2 tunnlar, 1 slalom (12 pinnar), 1 säck, 5 hopphinder och 1 däck. Roxy var så okoncentrerad! Hon skulle lukta på allting och gick igenom 1 pinne i slalomen och sen bara tittade på mig och värgade fortsätta. Så fick nästan locka henne igenom hela slalomen. Men annars gick det bra, hon hoppade alla hopphinder och sprang genom tunnlarna och säcken bra och hade bra fart genom banan. På ett ställe var hon dock "tvungen" att pausa och lukta. Vi körde den igen och hon var lika knäpp i slalomen som sist. Sen tränade jag bara slalom. Efter 3 ytterligare försök gick det hyffsat bra och då valde jag att stanna. Sen körde vi lite hopp och tunnel, det tycker hon är roligast.

Men då i slalomen, då var jag lite irriterad. Tror hon märkte det också. Hon är så jäkla bra på att se igenom mig så det är helt sjukt.


I tisdags skulle vi gått anlagsprov i viltspår men jag valde att vänta. Roxy är så konstig just nu. Mamma gick ett spår med henne i lördags när jag fortfarande var i Norge och hon spårade kanske 5 meter, sen kollade hon bara efter troll. Hon ska löpa när som helst. I mitten av Juni var det tänkt, men hon brukar alltid vara lite sen i löpet. Sist vi spårade gick det inte heller bra ju, det regnade och hon blev skrämd av åskan + att det nog hade gått vildsvin där vi la spåret (hon blev orolig och vägrade fortsätta, medans jakthunden Stojka som gick spåret efter Roxy blev helt ivrig och mamma fick säga till henne på skarpen att skärpa sig). Kanske det vägde in också.


Jag som var lite sugen att ställa upp i Snapphanefejden (4 dagars agilitytävlingar), men det hoppar jag nog över nu. Eftersom hon är helt knäpp i bollen och hon sen märker min nervositet så blir allting bara piss + att det kanske får följder till nästa gång. Roxy får ta en lång semester, bara promenader och träning på det hon tycker är kul.


 Annars har hon och Heidi busat hela dagen. Innan jag började blogga försökte jag ladda upp bilderna på hemsidan, men det hände inget. Jag klickade på ladda upp och väntade i flera minuter men det händer ingenting. Hoppas det funkar lite senare. Jag sitter vid den tröga datorn, det är där jag har dessa bilderna. Av någon anledning ville inte den andra ta emot bilderna. Hade problem med mailen innan också. Hatar datorer, men älskar dom också.....

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards