Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg under september 2009

Av Felicia Torffvit - 24 september 2009 17:34

Detta hände på skolan. En kille i 6an eller 7an är inte så förtjust i invandrare och sa:

-Jag ska fan flytta till ett land där de inte tar emot invandrare!!


Haha, lycka till. Skrattande


Har massor av sådana här. Kan ju lägga in någon då och då..... För det mesta saker som hänt hemma.

Av Felicia Torffvit - 21 september 2009 19:21

Hej!


Hjälp vad jag var nervös. Eftersom det gick så bra sist visste man inte vad man skulle tro. Jag förbereder mig alltid på det värsta (och inte på det bästa, jag lovar!) Det är därför många personer tycker det är så kul att överraska mig.


På plats träffade vi dom andra svenskarna: Uffe, Eva och Cassandra med Mervin och Lotta med Tetra. Alltid lika trevligt. När vi kom till ringen var det goldens inne och jag som älskar goldens (och kooikers såklart) fotade även dem. Så underbart fina!  


FCI har andra regler än Sveriges vanliga, så nu var det championhanen först ut. Han tilldelades Excellent. Sedan blev det tyvärr inte något bättre resultat för dom andra hanarna. Ch-hanen blev då bästa hane med cacib (tror i alla fall att han fick cacib?).


Tikarna började även där med en champion, Sandie. Även hon tilldelades Ex. I Juniorklassen deltog en halvsyster till Roxy: Vitovani's Castella D'belox, som bor på kenneln.

 Visst är hon fin?

Tyvärr blev det inte bättre än ett Very good men hon skötte sig jättefint och hälsade glatt på domaren. Underbart temperament! Medans Unghundtikarna var inne i ringen snabbtränade jag och Roxy och hon skötte sig jättebra. Så jag hoppades i alla fall på ett Very good då domaren var så kräsen. Ingen unghundstik fick Ex. Så hittils var det bara ch-tiken som fått Ex.


Åbenklasse skulle in och Roxy stod först. Hon brukar alltid så sist och det tycker jag är bra. Eftersom Roxy inte springer så snabbt så får jag springa längre in i ringen + springa i hennes takt. Men med supergodiset lever och hjortskött fick hon en extra spurt och sprang underbart.


När alla i klassen kommit sa domaren åt oss (som vanligt) att ta ett varv runt. Domaren, Jens, tittade jättelänge på Roxys rörelser. Vi hade kommit halvvägs genom ringen innan han tittade på dom andra och jag visste inte riktigt vad jag skulle tro om det. Var det positivt eller negativt?

Nu var det enskild bedömning och han knäbjde hos Roxy och hälsade på henne och därefter kände han igenom varena muskel och ben i hennes kropp och allt ovanpå. Från framtänderna längs ryggen och ut längs svanskoterna och inspektion av pälsen. Roxy stod helt stilla och smaskade godis. Men när han tog handen under rumpan på henne och började vicka för att se om hon var stabil tittade hon bak på honom. "Vad håller du på med? Taffsar en på rumpan?" Hon stod i alla fall även då stilla och hade inte flyttat 1mm sedan vi stannade och det gjorde mig jättestolt. Duktiga pälskling. Vi sprang i en 3-kant, fram och tillbaka och Roxy hade jättebra fart, allert blick och en viftande svans i bra höjd. Roxy hade skitkul! Vilket gjorde mig jätteglad. Vi ställde snabbt upp och hon stod med alla 4 tassar perfekt från varandra med öronen framme och en allert men lugn och trygg blick. Jag log hela tiden och tänkte på hur bra hon visat sig.

Domaren kom fram med ett rött papper och ett blått band och sa gratulerar. Som en reflex från gratulationen sa jag tack och log och gick därifrån för att lämna plats åt nästa hund. Påväg på "svenskarnas tält" började jag undra. Varför gav han mig bara Good/2a när han gratulerade?? Tyckte det var rätt konstigt. Men just då var jag så nöjd med Roxys prestation att det inte gjorde mig så mkt just då. Det hade jag tid att fundera på senare ju. Klart jag blev besviken, men jag var ändå nöjd. Fast mest förvirrad. Jag tittade ner på duktiga Roxy som följde fot så fint bredvid mig med superbra ögonkontakt och viftande svans och log mot henne igen. När jag nästan är framme vi tältet börjar jag höra gratulationer, jag tittar förvånad upp. Grattar de mig? Och jag upptäcker att allt kooikerfolk ler mot mig vilket gav mig en jätteförvånad min så att jag nästan stannade. Vad är det med folk egentligen?? Varför blir alla så glada och gratulerar för en 2a? Mamma såg jätteglad ut även hon. Nu fattade jag ingenting och mitt i min egna lilla förvirrade värld hörde jag "GRATTIS till excellent!!" och jag tappar nästan hakan: "Grattis till vad sa du?????", "Till excellent! Du har ju ett lila band!". Förvånat sa jag "Ett...." och tittade ner igen. När inte domartältets skugga föll på det, utan med soljusets klara strålar ser jag en lila färg i stället. Nu såg alla andra förvånade ut och jag började fatta. Så läste jag den röda lappen: bla bla bla excellent. "Jag trodde det var ett blått band ju". Nu förstod alla varandra och vi började småskratta. Jag tittade ner på Roxy igen och föll ner bredvid "Du fick excellent tjejen!!!!". Nu såg Roxy lite chockad ut men hon blev bara tokigt glad över det jag gjorde och det blev bus och lek på marken.


Ingen annan i öppenklassen fick Ex och därmed gick jag och Roxy in i konkurransen själva. Sedan var det bästa tik och det var bara Ch-tiken som kom. Jag som bara haft halvkoll på alla resultat hade ingen aning om att det BARA var vi som fått Ex. Roxy visade sig även här skitsnyggt och domaren tog fram oss före ch-tiken!! Åhh så glad jag blev!


Sedan var det BOB-BOS/BIR-BIM. Ch-hanen kom in och vi fick båda KBHV rosetter.

  

Sedan blev det ett varv och väl framme säger domaren, fast på danska: "Då ska vi placera BIR och BIM" och sedan vänder han sig till mig och håller fram båda rosetterna samt frågar: "Vilken vill du ha?". Jag fick inte fram ett ord utan pekade på BIR. Jag fick rosetten i handen och domaren gratulerade och just då kom jag till sjunde himlen.

 TACK till Mervins husse Uffe som fotade när jag var i ringen!!! Jättesnällt!!


Sedan blev det ännu ett kramkalas (ännu större än Sofieros faktiskt!!). Fick kramar av personer jag inte träffat innan och en massa gratulationer. Roxy som märker mina känslor jättebra (viket ibland inte är så bra) var även hon skitglad och svansen gick fort. Jag tackade domaren ännu en gång medan jag hämtade den superbra kritiken vi fick.


Domaren sa också åt mig att jag visar min kooiker på ett fantastiskt sätt. Sånt är kul att höra Skrattande


Efter ca 1 timmes väntan var det kopovarna (2 tikar). Stojka visade sig även hon jättesnyggt och fick ex. Den andra tiken fick en slät 1a: Very good. Så även Stojka blev BIR med KBHV. Domaren som dömde kopov var även domare i Kooiker och hon tyckte om Roxy och sa "Very good size". Vi pratade om kooikers och svenska clubshown. Hon tycker att kooikerns utseende inte var bra ett tag, men att den nu är på bättringsvägen igen.



Det var 30 min tills finalerna skulle börja och mma undrade om vi skulle stanna kvar. Mig kvittade det. Vi plockade ihop sakerna och rastade hunderna ordentligt. Sedan började finalerna och vi bestämde oss gför att stanna kvar. För Roxys del blev det inte mer än att visa upp rasen. Men för Stojka gick det jättebra! Mamma blev jätteförvånad (ni skulle sett hennes min, som jag skrattade) när domaren pekade på henne. De 4 hundarna som var kvar (av väääldigt många! Man har inte reservplats där) sprang ett sista varv. 4e plats blev placerad och Mamma fick en ännu mer chockat uttryck. Sedan var det kopov på 3e plats.

   Här visade hon sig inte lika bra som i vanliga ringen men hon var duktig. Och alla strålkastare, klappande, tjoande, fotande m.m. gjorde både mig och Roxy nervösa.


Sicken dag!! Både mamma och jag befann oss i en annan dimension på vägen hem. Men det var inte bara oss det gick bra för. SUCH Komodia Akis (Grand Danois) blev 2a bästa hane med Cert och danskt Championat! Gårdarikets Cozima (Svart Terrier) blev BIM med CERT och Championat och jag har för mig att det även blev ett nordiskt Championat!! GRATTIS vänner!!!!

Av Felicia Torffvit - 21 september 2009 09:32


Denna dag började inte så bra. En rätt stressig morgon. När vi väl var i bilen kunde man pusta ut. Men det varade inte länge. När vi körde genom Knislinge gick det en stor gravid katt rakt över vägen och pappa var tvungen att tvärstanna för att rädda den. Just då satte jag ner mitt varma rykande te för att lägga ner ett papper i väskan. Det goda heta te'et vällde ner över mina ben och det brände fruktansvärt. Jag tog av mig leggingsen tills te'et kalnat och satte sedan på dem igen då det var svalkande. Under tiden hade jag nu fått stora röda och svidande fläckar längs låren. Det kalla te'et hjälpte i början men sedan gjorde det så ont att jag inte stod ut. Jag gav upp och bestämde mig för att åka hem och få på salva. Väl hemma hade det röda blivit till stora blåsor. Så jag får bli hemma för dagen.


Jag har nu tagit först en smärtstillande salva och ska nu ta en som förhindrar brännskada. Har även svalt en panodil. Så länge jag inte rör vid låret gör det inte ont. Så jag har kjol på mig. Tänkte blogga om gårdagen, så blir man på bättre humör. Ska nog sitta vid TVn lite också och kanske sova en stund (vilken Roxy redan har tagit sig an den iden. Hon ligger raklång på sängen 2 meter från mig och sussar gott. Hon är nog rätt trött från igår). Ska ut en sväng också så lite fotande blir det kanske. Det är så vackert väder ute, vill inte vara inne. Kanske kan göra NO läxan till onsdag där ute? Hmm, bra ide det där.

Av Felicia Torffvit - 16 september 2009 18:32

  

Hej! Tungan ute


Nyfikna på utställningen? Tja, resultatet vet ni ju i alla fall...

Vi var där i god tid. Wilda var först in av våra hundar och skötte sig jättefint och hälsade glatt på domaren. Det slutade med en slät 1a men hon vann över den andra unghundstiken och fick god kritik. Totalt var där 5 grandar varav 1 fick CK. Stojka vann över den andra tiken, hon har gjort det innan också har jag för mig och blev BIR med en superkritik.


Sedan dröjde en stund av väntan. Vi trodde att kooikern skulle in runt lunch men kom inte in förrän vid 1 tiden. Men tiden var värt resultatet och det trevliga sällskapet. Hade roligt hela tiden.

Mamma skojade med mig tidigare på morgonen:

Mamma: Eftersom hon inte fick cert förra helgen kanske hon får det nu, vem vet?

Jag: Ha! Eller hur. Lycka till med det - vet du hur många tikar som är anmälda? Dessutom fina?

Mamma: Det kommer gå bra.


Valpen fick bara ett förstapris tyvärr och sedan följde 2 fina hanar. Mervin blev 1a med CK och bästa hane med cert och Bailey fick en 1a och blev 2a i klassen efter Mervin.


Nu var det dom 11 tikarna. Det skulle varit 13 men två kom inte. Ingen av juniorerna eller unghundstikarna fick CK. I öppenklassen är det alltid flest (denna gång 5 utav 7). Roxy och jag stod som vanlig sist i ledet. Men till slut blev det Roxys tur Glad Domare Hassi kollade läänge på tänderna och noga på alla sidor. Hon kollade allt på Roxy, förde händerna över hennes kropp flera gånger, kände på svansen, kollade pälsen osv. Men Rox var superduktig och stod alldelles stilla. Sen ställde vi upp och även då var hon duktig och hade kontakt hela tiden, backade när jag sa åt henne och stod bra. Trodde inte det skulle gå så bra då domaren i början när vi ställde upp talade med en av sekreterarna om något annat (som om Roxy inte var så intressant att titta på), men sen började hon dömma men jag hörde dock inte vad hon sa. Jag hade ingen aning om hur det skulle gå men Roxy sprang fint. Hon hade skött sig så fint hela tiden och bara det var jag superglad för. Men hon fick ett rött band. Nu var det placerings dags. 2 st hade åkt ut med 2or så nu var det bara Minna, Zelda och Roxy kvar. Hon pekade på mig och Rox som stod sist och sedan på första platsen, gissa om jag blev glad! Sedan följde Malin med Minna och på 3e plats Irene med Zelda. Veteranen fick 1a hp och blev bästa veteran. Roxy och Minna var dom enda tikarna som fått CK. Vi hann bara ställa upp när domaren kom fram med ett blått papper där det stod certifikat och vi skakade hand. Jag halvt chockad men sprudlande glad vände mig om och fick se mamma stå med händerna i luften och nästan dansa. Jag var nästan skakig när jag lämnade certet bland sakerna för att gå in i BIR och BIM och inte minst sagt full av värme. Snygge Mervin tog sedan hem BIRet och Roxy blev BIM.

Men när vi stod och fotades pratade domaren med mig:

Hassi: Oh, she's so cute!

Jag: Yes she is Skrattande

Hassi: Do you breed?

Jag: No, but next year she hopefully will have her first litter

(Domaren nickar gillande och ler)

Domare Hassi Assenmacher-Feyel, Tyskland, fjäskar för "the cute dog"


Sedan följde värsta kramkalaset med grattishälsningar flygande överallt. Så glad!! Roxys kritik var väldigt bra.

Fick också höra att jag visar Roxy på ett trevligt sätt Cool Gör jag det?


Vi stannade til finalen och Stojka placerade sig på reserv!! Sicken dag alltså!!

Dagen efter var det meningen att jag och Roxy skulle tävla agility på Hässleholm Hundungdoms klubbmästerskap. Men både jag och Roxy var så trötta att vi struntade i det. Kom hem ca kl halv 8 dagen innan.

Men på ef gick vi viltspår med Ann-margret. Alla hundarna var jätteduktiga och Roxy följde sitt spår superfint!


 

Lite svamp :)

Sistin spårar


Wilda spårar


 

Roxy i spåret precis innan vinkeln

Sedan en riktigt stolt och lycklig Fox! Bilderna på mig och Roxy tog mamma (den ovan och nedan + BIR/BIM)


Även nu idag gick vi ett litet spår på 50 meter som hon följde riktigt bra. Ser lovande ut. Vi har inte spårat sedan slutet på Juli. Men det har bara gjort att hon tycker det är ännu roligare nu.


Nu fick ni också veta att det planernas valpar på Roxy nästa år vid vår/sommar. Hanen är bokad men hålls hemlig tills vidare. Kommer skriva mer senare. Nyfikna?? Mohahaha... Tungan ute

Av Felicia Torffvit - 6 september 2009 20:08

Skolan har börjat bra. Inte så mkt att säga där men lärarna är inte sena på att dra igång med prov och uppsattser....


BIR och BIM tog Finland hem på Skoois rasspecial. Nedan lite fler bilder från den dagen:

 

 Roxy blev 2a i sin klass. Tror där var 11 tikar i den klassen? Inte helt säker.

Kooikerpromenad :) och den ledde oss till vattnet där Lotta och Tetra visar upp några snygga moves!!

 :)

Haha, det var rätt halt på botten, hala stenar.

Mervin och Tetra

Modellen Roxy i arbete :)

Vinnaren av söndagens KM i agility - Lovemix Ascot, Pim.


I Hässleholm på söndagen, efter helgens kooikeräventyr, blev jag och Roxy avlämnade av Lotta för att sedan åka med ut på nästa äventyr. Så det blev inte ens hem om. Resan styrde mot Holland för att para Debbie (då veterinären sa att Debbie var klar måndag, så blev det snabbt iväg. Vi hade ju tönkt åka till Frankrike och para, men det hann vi ju inte då. Men när vi kom fram till hanen ville hon inte alls veta av honom bara. Vi tog ett nytt prov och då visade det sig att hon inte var klar förrens i slutet på veckan (som mamma trodde). Eftersom jag och Simon behövde åka till skolan fick vi lämna Debbie hos hanen. Mamma hämtade sedan Debbie i slutet på veckan och då hade det blivit 3 bra parningar). Lite bilder från Holland, Kooikerns hemland:

Roxy gillade sitt hemland :) Det var många holländare som tyckte det var roligt att några svenskar kom dit med en kooiker :D


Hanen bor på kennel Du Greffier du Roi, som har haft uppfödning på GBGV i 30 år nu. Och det var inte lite priser och rosetter dom hade.... Rosetter som var typ 1 - 1,5 m också. Medaljer, tavlor, inristningar i glas... allt möjligt! Riktigt häftigt :)


Tammie och jag har börjat på valpkurs och hon är riktigt duktig. Väldigt busig måste jag också lägga till, vill mest bara leka och kopplet är hon heller inte helt förtjust i. Men när det gäller är hon mkt duktig.


Igår var det snapphaneutställningen. Roxy blev BIR, men själv är jag inte helt övertygad om att hon förtjänade det. Hon morrade på domaren i början men sen gick det bra. Men det kvittar för mig, jag vill inte veta av något sådant därmed basta. Det är ingenting som hon brukar göra precis, hon står alltid snällt och stilla och brukar på härligt temperament på kritikerna. Heidi blev BIRvalp och sedan BIS-3 (hon vann bla en spikmatta som kostar 700 i affären. Det bjöds på mkt priser, de var inte snåla. När Heidi kom in i ringen sa domaren: Det var en jäkla snygg hund! :) 

Wilda var tydligen halt enligt domaren så där blev det ingenting, men han sa att hon var snygg. Hennes bror däremot, Morris, blev BIR och BIG-1


Idag steg jag och Roxy upp kl 4 för att åka till Öland med Birgitta och Per-åke som har Grand Danois. Det var 4 kooikrar anmälda. Roxy blev snuvad på certet igen, för 3 gången nu och blev 2a bästa tik med ck. Börjar bli lite irriterande nu haha. Hon har blivit 2a bästa tik 4 gånger, men en av gångerna har hon fått cert, ett danskt. BIR och bästa tik blev Zelda. Även nu var Roxy lite blyg, men mycket bättre än gårdagen. Hon backade lite i början, men sedan gick det fint. Domaren sa att kooikrarna brukar vara stora, grova och kraftiga men att Roxy och Zelda var mkt vackra båda två. Roxys kritiker kommer snart ut på hemsidan (även den från rasspecialen. 3 st alltså). Irene blev i alla fall jätteglad, GRATTIS!! Ingrid visade veteranen Vanna som fick 1a HP och blev bästa veteran. Ingrid blev jättestolt och glad för rosetten! :) Det var väl inte så farligt att ställa ut? Det var väl roligt! Och visst försvann nervositeten när man steg in i ringen? :D


Nu är jag trott. Ska ta lite varmt te och titta på tv en stund och sedan ska jag sova.


Ha det fint!

 Ska uppdatera bloggen bättre hädanefter.


Tog inga kort på när vi var i ringen tyvärr, fullt upp vet ni!


Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards