Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg under oktober 2008

Av Felicia Torffvit - 9 oktober 2008 19:12

Det har varit mkt "utflyckter" på skolan. I måndes var det Teater på kulturhuset i Hässleholm. Ingen normal föreställning om man säger så. Det skulle handla om invandrare, folk med släkt från andra länder tex om man har en pappa från Italien... Men det handlade också om Bibeln och Indien...

Imorgon ska vi till Pompeji (museet!) och på måndag ska vi till Bodaborg (typ som ett litet "fångarna på fortet") och efter det ska vi till Marin museet.


Idag var det slöjd, jag har syslöjd. Vi stickar nu. Så jag håller på med att göra "ledvärmare" (tror jag det heter). Det är typ vantar som börjar efter armbågen och slutar efter tummen (alltså inget över dom andra 4a fingrarna)... Men det är så tråkigt! Alice o jag gör samma sak. Vi gör det jättesnabbt för vi vill bli klara med det för efter det ska vi bara sy vanliga saker. Läraren (Ingrid) sa till mig och Alice att vi är jätteduktiga på att sticka (tack för den komplimangen. Jag har talang för att göra tantsaker...) Då sa jag att man vill ju bara bli klar med den dumma helsike saken och då började hon skratta... Lärare alltså.


Kram Felicia och Roxy

Nu ger jag er en bild på en glad liten stolle =)

Av Felicia Torffvit - 8 oktober 2008 21:27

Först vill jag bara säga att jag tycker det är kul att du tycker så Anki =) Blir jätteglad! Du är verkligen trevlig, dina vovvar också.


Vi hade en bana idag också som avslutning. Tror det var en klass 1 agility bana. Den var lång men det var lätt o se vart man skulle. Lady saknar verkligen inte farten som Roxy kan göra ibland.. Hinner ibland inte med bytena som jag tänkt. Men det gick bra. Nu var det tävling. Det var dom 4a bästa som fick pris (dom hade 0 fel). Lady gjorde fel på slalomet så vi blev inte felfria men vi hade en bra tid. Alla vovvar fick så klart något, en liten "godispåse" =)


På elevens val i skolan har jag NO. Vi får förjupa oss i vad som helst men det ska höra till NO. Så jag och Alice har gjort experiment alla gånger, Kemi. Det är så jäkla skitkul!! Idag gjorde vi "vulkanen". Vi kallade vulkanen för Sture, det första Alice fick i tankarna... Så det blev Sture. Annika (läraren) har gjort den innan för en annan klass men det hände inget, den funkade inte. Men nu när Alice o jag gjorde den då blev det fyr! Vi hade i 4 st olika kemikalier: Ammoniumklorid, ammoniumnitrat, jod och zink. Sen blandar man dom olika sakerna försiktigt, lägger det som en liten spättsig vulkan med ett litet hål i mitten och så häller man 2 droppar vatten i hålet och då tar det fyr direkt. Det börjar med en lila rök och sedan säger det PANG och blixtrar till. Experimentet gjordes så klart bakom glas, då det inte är så hälsosamt mot huden. Så Annika blev jätteglad.


Kram Felicia och nospuff Roxy

Av Felicia Torffvit - 7 oktober 2008 21:52

För Roxy's del i alla fall. Lady har sin sista agilitykurs imorgon. Sen startar vi så klart ny kurs nästa år...


Roxy var jätte duktig! Sicken fart hon hade! Ni skulle sett henne. Jag han inte med på vissa ställen. Hon hade skitkul asså. Vi körde inga stationer idag för det var ju sista träningen. Vi körde en klass 1 bana (hopp bana). Vi kom ju i mål. Jag som trodde att det skulle regna och Roxy skulle då tycka att det var hur tråkigt som helst och knappt ens jogga. Men det var fint väder. Roxy hatar vatten, kvittar i vilken form - hav, sjö, vattenpöl eller regn. Allt är lika äckligt. Så det var ett jättebra avslut av träningen. Vi kom i mål och hade 0 fel. Tid kollades inte, det inte var ingen tävling, men man ser ju om man river eller annat och det gjorde vi ju inte, så noll fel. Det var bara att lärarna ville att vi skulle prova en klass 1 bana hur det är, hur svårt osv..

Nämen kolla vilket kort inlägg. Typ första gången. Hoppas ni inte tycker det är tråkigt o läsa här?, jag skriver ju rätt mycket när jag förklarar osv..


Men ni får ha det så bra alla!!

Kram Felicia och tass Roxy =)

Av Felicia Torffvit - 5 oktober 2008 19:50

Nu är jag skit trött!  Dagen/helgen har varit fullproppad med aktiviteter, roliga aktiviteter.


Igår var det off agility tävling (läs förra inlägget) och idag började dagen med gudstjänst kl 10 i Tureholmskyrkan, i Sösdala. På konfan måste man minst vara på gudstjänst 5 gånger under ht-08 och mist 5 under vt-09, varav 3 st av dom inte ska vara i Tureholmkyrkan. Och så har man en sån liten bok man ska skriva om vad gudstjänsten handlade om m.m och man ska ha pastorns underskrift. Men sångerna var fina och fikan god. Pappa var med och Alice (kompis) som också går på konfan var där. Sen blev jag avlämnad i Hanaskog på inof agility tävling. Roxy var också med. Grattis till vännernas resultat! Fast mesta tiden jag var där kollade jag, Nadine och Nea plus vovvarna Mishi och Roxy på Pippi. När hon ska rädda sin pappa från piraterna. Spännande. En stund senare kom mamma och hämtade mig och Roxy och körde sedan vidare ut i Göingeholms skog för att spåra. Vi la spåren (roxy's var runt 100 m, då hon inte gått så många spår. Det blir längre o längre...) Ann-Margreth var också där med sin basset Sistin, en mkt duktig spårhund. Under tiden vi väntade snacka vi bara skit. En tid senare fick Roxy på sig sele och vi traskade iväg. Hon kom av sig på 3 ställen men kom tillbaka på spåret igen. Hon hittade klöven och bar den stolt på tillbaka vägen. När vi skulle åka hem fanns där ingen klöv kvar som existerade, den finns nu i en bajskorv som troligen kommer ut på nästa kisserunda.


Dom andra vovvarna: Sistin, Stojka, Debbie och Flinga klarade sina spår galant! Kul när det går bra. Synd på det tråkiga och regniga vädret bara. Men jag fattar inte en sak. När vi skulle åka hem igen så stod solen på himlen och det var fint väder och regna gjorde det inte. Jag o min otur asså.....


Hoppas ni har haft en trevlig helg. Det har jag och Roxy haft. Kramar från oss.

Av Felicia Torffvit - 4 oktober 2008 21:45

Jag åkte dit med Sabina, Nadine, Nea och Oxo o Mishi (fast det var bara Oxo som tävlade). I början var det väldigt kallt och det tog lite tid o få upp tältet, inte kul o stå still i kyla och vind. Men solen smög fram under dagen det blev fint väder. När tältet var uppe hämtade vi dogsen, Mishi o Oxo. Vi gick på rastning (då det bara var en halvtimme kvar innan tävlingen började).

Sen kan jag säga att en system kamera måste jag bara ha. Under hopp-lopp fotade jag med Sabinas Nikon D60, ojoj vad kul det var och sicka snygga bilder!!!!! Det har rätt så precis kommit ut en ny Nikon, Nikon D90, den kan man filma med också. Är nästan säker på att det är en sån jag får i konfan, blev kär när jag fick reda på den! Och konfan slutar ju om ett halv år typ och då har priset sjunkit =) Gud vad jag länktar! Kanske kommer ha fofograf som sidojobb/extra kick, när jag kommer ut i "arbetslivet" kanske för nån hundtidning. Då kan man ju jobba samtidigt som man ställer ut på utställningar ;) ..och kanske agility tävlingar.....(!)


Loppen. Hoppet var först och Oxo fick tiden 38,12 och 0 fel. Grattis Sabina! Oxo fick även sin första pinne i hoppklass 1!! Och blev 3a och fick därmed stå på prispallen.

Agility. Där började banan med ett hopp och sedan slalom. I slalom gjorde Oxo fel och sen tog Oxo fel hopphinder och blev dom diskade, synd. Men han har redan 2 st i agility klass 1 ju! Tyvärr tog D60ns batteri slut efter hopploppet, så jag fotade inte under agility. Lite dumt, den had elite batteri kvar så man kunde ha den på, men inte tillräckligt för att den skulle orka ta kort. Så där stod jag förgäves och klicka på knappen. I så fall hade det ju varit bättre om jag fotat med min trogna digital kamera.

Sen åt vi pasta och sen var det pris utdelning. Vilka coola priser dom fick. En rosett, en ryggsäck, en hundleksak och en medalj. Fast ingen vanlig medalj, i stället för den där runda grejen så var det en guldfärgad pinne! Så häftig! Tack för att jag fick följa med er!!

Av Felicia Torffvit - 3 oktober 2008 19:41

Idag var det gympa. Vi körde "tempoboll". Man är uppdelade i 2 lag, röda och vita. Just nu var jag röd. Sen säger läraren tex "5" och då menar hon att 5 personer ska springa ut på plan från båda lagen och så kastar hon ut en boll, tex basket. Så kör då dom 10 personerna basket tills hon blåser i pipan och då springer kanske 4 st ut på plan och ska spela fotboll. Och så räknar man ihop alla mål man fått genom matcherna (och så klart det lag med mest mål vinner...)


Dom sporter vi brukar ha med är basket (som jag hatar), fotboll (som jag hatar), rugby (som jag HATAR HATAR) och innebandy (som jag gillar :D)


Jag spelade i allt utom fotboll. Basket 1 gång, rugby 1 och och innebandy 2 gånger.


Jag kanske ska börja på innebandy. Jag tycker det är kul och jag är faktiskt bra på det ;P alla andra sporter står jag nästan bara still på. Men på innebandy är jag framme och "farlig". Brukar göra mål i det. Och 1 mål gjorde jag riktigt grymt!! "Joel" (som egentligen heter nått annat, man får inte prata skit om nån på internet..), shan är en jättedålig förlorare (när nån gör "fel" så blir han skitsur och ger en värsta utskällningen, sicken uppmuntran. Men när han själv gör fel så blir han sur och tyst. Fast jag har aldrig blivit utskälld av honom...) Men iallafall, han var i motståndarlaget och jag "dribbla" förbi alla andra i hans lag och då var det bara han kvar och han stod ju o vakta målet typ. Han la sig ner framför målet!!! Men jag sköt ändå och bollen rulla under honom uppe vid bröstet och in i målet utan att nudda honom! Snacka om att han blev tyst. Mitt lag jubla och skrek att jag var skitgrym. Inte blev han gladare av det liksom. Men när det inte gäller tävlingar och sånt så är han riktigt rolig. Så få ingen dålig uppfattning av honom bara.


Slutresultat: 14-12 till.................oss!!! Vi vann! Så vi fick gå ner o dusch medan "förlorar laget" fick plocka undan alla saker ;P HAHA!! Nu hade han ingen glad min...


Ni får ha det så bra!!!!!!!!!!!

Av Felicia Torffvit - 2 oktober 2008 22:59

Önskar ett JÄTTESTORT MEGA GRATTIS till Lilleman (Rantafejs RiGa Sir Agravaine) som blivit SVCH!!!!!!


Min älskade, underbara, fina, gulliga "Illemilleman" som jag kallde honom tiden vi hade honom =)

Du är så underbar!!


Lilleman föddes på vår/mammas kennel, Rantafej. Han var sedan födsel min lilla favorit. Minst av syskonen men sötast av dom. Därför kallade jag honom för "Lilleman" vilket han fortfarande heter... Han blev en liten "problem-valp" ville inte äta och fick vara inlagd på djursjukhus ett tag och var på vippen att avlivas men blev bara bättre helt plötsligt över en helg, med hjälp av smarrigt älgkött (eller vad det var för kött). Han flyttade hemifrån när han var typ precis 1 år gammal. Det var rätt svårt för mig. Han var min älskling.


Ni fattar inte hur underbar han är =)

Och jag blir jätteglad av alla mail vi får från familjen Svensson som är hans familj. En jättetrevlig familj. Han är sååå bortskämd så det är inte sant. Han har det jättebra!


Grattis igen Lilleman och familjen Svnsson!!!!!


Se bilder på Lilleman som valp här! Jättesöt! Bilderna är tagna av mig själv =) http://www.rantafej.se/Lilleman.htm

En bild på Lilleman. Den mest fantastiska och finaste av alla kopovs!!!

Av Felicia Torffvit - 2 oktober 2008 15:52

Rubriken säger väl det mesta.....


Skulle bara lägga till en sak på förra inlägget. När jag kom hem efter Lady's agility så tänkte jag köra lite träning med Roxy. Det där med att hon ska sätta tassen på ett "glasslock" (en tränings metod man har när man ska lära in kontaktfälten på balans hinderna i agility). Vi har kommit så långt att hon sätter tassen på den. Nu ska hon bara fatta att hon ska ha kvar den där tills jag säger "framåt" och sen ska jag lägga till ordet "ner" när hon sätter tassen där. Men det går framåt.


Sen tänkte jag att en kooiker, som ändvänder tassarna hela tiden, inte skulle ha så svårt för att lära in tricket "tass/give mie five/..." (ni vet vilket?). Jag provade och Roxy lärde sig det tricket OTROLIGT snabbt. Det tog en kalvtimme sen kunde hon det perfekt!

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards