Livet med en Kooikerhondje!

Direktlänk till inlägg 17 juni 2009

Gena på äventyr

Av Felicia Torffvit - 17 juni 2009 19:02

Roxy har ny bästis, Heidi (Bärbel som vi behöll, tidigare kallad Babbel eller LillBabs). Dom leker HELA dagen och när vi ska gå och lägga oss på kvällen får man nästan bära dom i säng och så sover dom mkt tungt hela natten (såklart Roxy gör det. Men många valpar behöver ut och kissa tidigt på morgonen, ca 4-5). Heidi sover även hon i min säng nu och hon har tagit Roxys plats på kudden, så nu har Roxy flyttat ner och sover intill mig istället.


Roxy gillar att vara storasyster, hon fostrar och undervisar. Hon har lärt henne att springa genom tunneln. Jag tog fram den och ett hopphinder och Roxy visade hur man gjorde, sedan dess springer Heidi genom tunneln direkt när jag tar fram den och hon älskar det. Heidi tycker Roxy är jättecool, hon är sååå snabb. När Roxy får sina "berömda" kooikerfnatt (typ varje dag) så sitter Heidi på gräset och tittar imponerat på sin storasyster. Ibland försöker hon springa efter, men Roxy springer nästan dubbelt så snabbt. Men när Heidi är äldre kommer hon nog att vara snabbare än Roxy, tror jag.


Haha, när vi springer runt i det höga gräset (nästan 1 m högt) retas Roxy alltid med Heidi. Roxy springer in i det höga gräset och Heidi försöker hänga med, men när Heidi inte ser Roxy längre (dröjer inte länge) så stannar hon och tittar sig omkring och ibland sätter hon sig. Då, kommer Roxy i full fart bakifrån på henne och sen springer hon iväg igen, redo för en ny attack på offret. Det låter rätt farligt och vilt, men Heidi tycker också det är rätt kul faktiskt. Det är även rätt svårt för den lilla skrutten att ta sig fram


Tiken från Kroatien är inte tränad någonting, hon kan inte inkallning (bara om hon vill...) och hon kan inte ens sitta på kommando, ingenting, nada (men hon har bott i hundgård innan och har inte varit i Sverige så länge, men hon har varit hos en bra famiilj, det vet vi). Så idag när Heidi skulle ut och kissa efter att ha ätit så smet Gena och sprang rakt mot åkern och Heidi efter. "Heidi, Gena!" Heidi kommer lydigt tillbaka men Gena fortsätter rakt mot det öppna fältet. Jag tog in Heidi och hämtade ett koppel och cyklade till fältet. Jag ser en svart klump långt ute på åkern som springer och helt meningslöst jagar fåglar då dom hinner flyga iväg innan hon ens kommit 50 m nära dom. Jag kallar 3 gången, men hon märker mig knapp. Så det var bara att lugnt sätta sig ner i jorden och titta på, någon gång måste hon ju bli trött. Hon sprang fram och tillbaka, saktare och saktare och till slut joggade hon och tog korta pauser. Då ställde jag mig upp och började tjoa och vifta med armarna. "Wei! Matte är här, hej matte! kommer du! hej hej!!" och så sprang hon mot mig och jag sprang sakta ifån henne tjoande och glad. Tillslut kom hon ikapp mig och var då jätteglad, vi lekte en stund och sedan satte jag på kopplet, sen lekte vi igen. Sedan sprang/lekte vi till cykeln och cyklade hem. Detta är ett mkt bättre sätt att "kalla" på sin hund tycker jag, eller att lära den att komma. Springer man mot den, så springer den ifrån en. Om du har hunden lös på promenaderna och väntar in den hela tiden så märker hunden "Okej, matte har koll på mig, då kan jag göra som jag vill", istället för att gå ifrån hunden och lära den att det är den som ska ha koll på dig. Att springa ifrån hunden som jag gjorde nu, är mer inbjudande för hunden, istället för att en arg matte kommer mot en (vem vill stanna kvar då??)


Har gjort pannkakor idag, blev riktigt gött. Mamma kom hem med en slalombana på 12 pinnar. Så nu kan jag bygga en riktig bana :) Tack snälla!


Har lagt ut bilderna från Drammen. Dom andra Norge-bilderna kommer förhoppningsvis imorgon. Ha det bra!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia Torffvit - 14 november 2010 12:35

Ja, ni läste rätt! Har suttit lite med en hemsida nu. Har byggt en på cybersite.nu och jag blev nöjd, så den kommer att finnas kvar. Dock är bara själva sidan klar, information har inte kommit än. Håll koll på sidan! Läs under nytt på s...

Av Felicia Torffvit - 7 november 2010 15:16

Roxys mage:                    Stimmas växande mage, hon har gått en vecka längre än Roxy:    Våra katter hände med på promenad:         -WAAH!! Fy va kallt det är!!!        Zaffran hittade på egna saker mendans jag fot...

Av Felicia Torffvit - 6 november 2010 22:02

Idag åkte vi hemifrån klockan 9 och kom hem trötta men glada vid 17-tiden. Vi har varit vid Blentarp med goldenklubben och spårat. Alltid lika trevligt :) Det regnade så mycket hos oss på morgonen men som tur var så slutade det. Det enda regn som kom...

Av Felicia Torffvit - 4 november 2010 23:39

Vann gjorde en hanen Koda, Callitris Hidalgo Erminia, från Finland och bästa tik blev Hollänska Qunack's Favor Xtra Xublime. Jag åkte till Holland fredag morgon tillsammans med Sabina, Jörgen och Nadine med deras kooikrar Oxo, Mishi och Jena....

Av Felicia Torffvit - 28 oktober 2010 16:52


Augusti Imorgon bitti bär det av med fam Cadier till Holland! På lördag är det nämligen VHNK's årliga Clubmatch, alltså Hollänska Kooikerhondjeklubbens årliga rasspecial! Många kooikrar! Dock stannar min kooiker hemma :) Hon var inte ens an...

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards