Livet med en Kooikerhondje!

Direktlänk till inlägg 9 november 2009

Herning

Av Felicia Torffvit - 9 november 2009 21:37

Klockan 04.00 satt vi i bilen på väg till Herning utst i Danmark och 04.05 sov jag igen och vaknade när vi parkerade utanför utställningen. Så det blev en lätt och snabb resa dit hehe...


Kan rent ut säga att Roxy var helt tokig, hon glömde nog kvar hjärnan i Sverige. Av någon outgrundlig anledning trodde hon att vartannan hund skulle attackera henne. Nja, okej kanske inte riktigt så många. Men hon hade stora ögon med orolig blick (som även satt i nacken på henne), bakåtfällda öron och svansen hängandes ner och hon ville bara in i buren. Utomhus var hon normal. Innan det var vår tur körde jag igenom hela cirkuskonst-listan med bla slalom mellan benen och snurra som hon brukar blir helt galet glad för. Hon fick upp svansen men väl inne i ringen var den nere igen och hon hade ögon i nacken. Hon lutade sig en liiiten aning för domaren mot mig men för mig gör det ingenting om man tänker på hur hon måste ha känt sig. Domaren sa att hon var en duktig tjej. Det blev lila band, Ex men sedan blev hon (fan!) slagen av juniortiken och därmed förlorat cert och championat. I stället fick hon ett onödigt cacib då juniortikar inte får ta emot det. Hon förlorade pga att hon var så orolig i ringen, Roxy varför??  Jaja. När hälften av alla utställare åkt hem och det blivit lite lugnare i hallarna var Roxy jätteglad. Svansen gick hela tiden på henne och vi sprang in i ringen då hundarna var klara. Hon sprang med superfart, allert blick och en mun som skulle kunna skälla när som helt. Hon hade ögonkontakt hela tiden. Svansen var en aning ovanför rygghöjd och viftade glatt i vädret. Mamma la inte märke till hennes vida front och hon stod perfekt. Sedan tränade vi också lite lydnad och fot. Antar att hon kände sig osäker och inträngd bland alla hundar. Knasboll. Man tycker ju att hon borde vara van vid det här laget.


Natten tillbringade vi hos en bassetvalpköpare. Sicket temperament Frida har - basseten!!! Hon skulle pussas och pussas och pussar. Frida var jättehärlig och hon ville hela tiden ha uppmärksamhet. Vi fick höra en massa trix hon har för sig för att få den uppmärksamheten och vi skrattade mycket. Frida har kommit till ett ljuvlig hem. De bor i en gammal skola (vi hade ett fint och mysigt gästrum större än ett vardagsrum!) och hon har en stooor inhägnad att springa i. Familjen är också jättetrevlig och hjälpsam. På morgonen åt jag dom värsta flingor man kan tänka sig. Artig som man är håller man mun och äter upp (som tur är tog jag inte mycket). Jag ryste när jag svalde men som belöning efter denna flingutmaning åt jag sedan en varm och god bulle med ost. Så otroligt gott en bulle kan smaka, mums!


Dagen efter ville jag att mamma skulle visa Roxy. Eftersom hon dagen innan ville ut till mamma när vi var i ringen, så jag ville se om det kunde munta upp Roxy en aning då hon var ännu värre idag och trixen hjälpte knappt. Väl i ringen sprang hon bättre än igår och hade i alla fall inte svansen hängandes ner men uppställningen var inte lika bra som dagen innan. Istället stod hon och tittade efter mig den här gången. Roxy ville inte fram till domaren och pga blev det en 2a. Mamma kom ut och sa "detta är första och sista gången jag visar kooiker" haha. Hon tror att det skulle ha gått bättre om jag visat. Roxy är mer van vid mig. Jag tror att hon hade låtit domaren känna på henne om jag ställt men hennes rörelser hade nog inte blivit bättre än när mamma visade. Men hon hade inte fått ex i vilket fall som helst. Domaren tyckte hon hade lite för runt huvud också.


Stojka kom hem som DKV-09 och DKUCH


Ska också bara skriva att Cornelia, Roxys halvsyster som hade fått en diognos på ENM (Kooikerförlamning) inte är helt fastställt. Corneila visade inte fullt ut att det var den sjukdomen så det är inte helt säkert. Så det finns en liiten risk att det inte är ENM och det får vi hålla tummarna för det.

Det har varit en...livlig...diskussion  kring detta och jag vill, tills allt är uträtt, hålla mig utanför den och inte blanda mig i. Avelsrådet får sköta det ifred och jag vet att dom jobbar stenhårt på det här. Så tills vidare, glöm det jag skrev i förra inlägget. Men visst, som en av kommentarerna jag fick, man får mycket nyttig erfarenhet.


Praoade som mäklare idag förresten och ska göra det resten av veckan också. Hittils är det något jag kan tänka mig. Måste sooova nu!



 
 
Ingen bild

Lena

10 november 2009 08:00

Det verkar som att ni behöver ta en paus från utstöllnings ringarna ett tg framåt och jobba lite extra med sådant som Roxy tycker är roligt.Annars är risken att ni ej kommer att lyckas så bra i ringen.
Mvh
Lena

 
Ingen bild

Felicia Torffvit

10 november 2009 08:43

Det är så jag ska göra. Roxy är anmäld till 2 utställningar till, sen ska vi ta en paus.

Just nu tränar vi också extra mycket på lydnaden och det tycker hon är jättroligt just nu. Tränade ju lite lydnad på utställningen och då blev det positivt för henne. Hon älskar att träna som alla andra hundar.

Så den iden är redan antagen Lena :)

Men Roxy gillar att gå på utställning men hon är inte så förtjust i inomhusutst och alla hundar. Ute går dte mkt bättre.

 
Ingen bild

Lena

10 november 2009 15:18

Jag har haft samma bekymmer som dig med min kookier, ute fungerade det hur bra som helst.Men jag nötte på innre ändå vilket resulterade i att hon blev så spattig och skygg mot domarna att hon fick "dåligt" rykte om sig att vara dålig mentalt och det vill man ju ej ha på sin merit lista då man skall ta valpar.
Ni hinner med utställningar så ta du och tänk om.
Ta en paus helt och börja ställa ut henne igen då utställningarna är ute.
Skynda långsamt,det vinner du på i längden.
Lycka till
Mvh Lena

 
Sofia

Sofia

10 november 2009 19:12

Jag måste fråga en sak. Hur kan ett cacib vara onödigt? Du har väl ett förut och nu behöver du väl bara ett till för att bli INTUCH? Men jag kanske har fattat det helt fel med cacib. Jag + utställning = katastrof, som du vet! Tackar vet jag bruksprov!

Ha de´bra!
Sofia med Brandy

http://www.aktivagolden.se

 
Ingen bild

Felicia Torffvit

11 november 2009 08:35

Lena: Vi ska ta det lugnt :)

Sofia: Ett Cacib är inte onödigt och normalt skulle jag bli glad för det. Men just detta har jag ingen nytta av, hon har redan ett i danmark. Men jag är inte säker på reglerna, jag kanske har nytta av det trots allt. Jaja

Isa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia Torffvit - 14 november 2010 12:35

Ja, ni läste rätt! Har suttit lite med en hemsida nu. Har byggt en på cybersite.nu och jag blev nöjd, så den kommer att finnas kvar. Dock är bara själva sidan klar, information har inte kommit än. Håll koll på sidan! Läs under nytt på s...

Av Felicia Torffvit - 7 november 2010 15:16

Roxys mage:                    Stimmas växande mage, hon har gått en vecka längre än Roxy:    Våra katter hände med på promenad:         -WAAH!! Fy va kallt det är!!!        Zaffran hittade på egna saker mendans jag fot...

Av Felicia Torffvit - 6 november 2010 22:02

Idag åkte vi hemifrån klockan 9 och kom hem trötta men glada vid 17-tiden. Vi har varit vid Blentarp med goldenklubben och spårat. Alltid lika trevligt :) Det regnade så mycket hos oss på morgonen men som tur var så slutade det. Det enda regn som kom...

Av Felicia Torffvit - 4 november 2010 23:39

Vann gjorde en hanen Koda, Callitris Hidalgo Erminia, från Finland och bästa tik blev Hollänska Qunack's Favor Xtra Xublime. Jag åkte till Holland fredag morgon tillsammans med Sabina, Jörgen och Nadine med deras kooikrar Oxo, Mishi och Jena....

Av Felicia Torffvit - 28 oktober 2010 16:52


Augusti Imorgon bitti bär det av med fam Cadier till Holland! På lördag är det nämligen VHNK's årliga Clubmatch, alltså Hollänska Kooikerhondjeklubbens årliga rasspecial! Många kooikrar! Dock stannar min kooiker hemma :) Hon var inte ens an...

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards