Livet med en Kooikerhondje!

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2009

Agility m.m

Av Felicia Torffvit - 16 oktober 2009 16:08

Zaffran på muren 

Bild tagen i februari (jag vet, den är redan visad men jag har inga bilder på skånetrafikens datorer...)


De blivande mammorna Debbie och Zaffran är båda smällfeta, rent av. Haha så tjocka, stackare. Debbis kanske kommer nu i helgen, finns en liten chans till det. Själv åker jag med Marie Wester till Madde Stolth ikväll. Sedan kör vi vidare till avelskonferensen i Jönköping. Jag kommer hem på söndag. 2 dagars prat om DNA är kanske inte det roligaste, men det är viktigt och bra för mig att veta (nu när jag ska bli "uppfödare").


Juste, fick för några dagar sedan ett tråkigt mejl från hanens ägare. Några dagar efter att jag äntligen bestämt mig för att skriva om det planerade parningen här i bloggen så får hanen ett krampanfall, dvs epilepsi. Så han tas ur avel och det blir ingen parning. Jag har börjat leta igen (satt en dag 2 timmar och tittade på hanar). Men jag har ju det Hollänska specialen nu i november. Så jag och Roxy får sitta vid hanhundsringen och prata killar haha. Roxy: Men matte, kolla vilka snygga muskler! Åhh, honom skulle jag gärna dela tuggben med! Jag: Nej Roxy, hans linjer finns det redan för mkt av i Sverige, han blir det inte. Haha!


Vi var i lördags på agility-/lydnadsträning och hon var superduktig!!!! Vädret var så perfekt! Himmlen var helt molnfri, förutom ett moln som täckte solen hela tiden, man kunde bara se antydan till skugga. Så det var ljust och lagom varmt. Roxy kunde haft lite bättre fart första banan men sedan var det fullt ös - medvetslös. Mitt i slalomet när vi tränade själva kommer det en lös goldenhane springande mot oss. En STOR hane - såg ju nästan ut som en blandning mellan Golden och Kuvasz! Ingen ägare syntes till och vi var en bit från dom andra. Jag såg på honom att han inte ville något ont utan bara leka, men Roxy är inte lika villig till lek med främmande hundar. För henne räcker det att hälsa. Golden kom närmre, närmre och närmre. Roxys koppel låg vid hopphindret 20 m bort (hon är väldigt duktig på att vara lös så det har jag henne så mkt som möjligt), men att koppla Roxy hade väl inte hjälpt så mkt ändå? Roxy stod bara helt stilla intill mitt ben och tittade. När hanen nästan var framme ställde jag mig framför Roxy och morrade. Hanen tittade upp och tog ett steg bakåt. Men han var för intresserad av Roxy och gick ändå fram. Jag stod framför Roxy hela tiden men hanen försökte komma förbi ändå. Roxy backade, hon litar ju på mig att jag sköter detta. Det är också så jag vill ha det, jag vill inte ha en agressiv hund som ska skydda mig mot alla närgånga hundar. Till hans stora lycka kom han förbi den elaka draken och fram till prinsessan. Men denna prinsessa släppte inte ner sitt långa hår och välkomnade honom utan backade ännu mer osäkert. Nu börjar draken bli riktigt irriterad och går mellan dem igen, ännu argare. Men inte bryr han sig. Men när han kom fram till henne igen började hon resa ragg, men morrade inte (än). Oj, nu blir prinsessan snart arg. Vad kunde jag göra? Jag vill inte ha en främmande hund över Roxy, även om han är snäll. Dessutom utan ägare. Roxy skulle snart klippa till honom. Jag såg ju hur hon blev mer och mer osäker och inträngd av den megastora hunden (som bara ville leka). Roxy är van vid stora hundar - vi har ju 2 goldens och en gigantiskt blandras, men främmande srora hundear är hon osäker på. Det är hon även med små hundar, men där vågar hon säga ifrån. Jag visste heller inte hur denna stora hund skulle reagera om han fick ett bett i nosen. Jag tar upp Roxy i famnen, går argt och morrar mot hunden som backar undan. Då, äntligen kommer ägaren! En gammal man med flexikoppel i handen som skriker efter hunden. Jag morrar igen och hunden springer till husse. När jag släpper ner Roxy tittar hon lite surt på hanen som lunkar iväg, med raggen påväg ner. Vi fortsätter träningen. Roxy lite ofokuserad men duktig. När vi är på hopphindret kommer ägaren fram till mig (utan att be om ursäkt) och frågar på skämt om inte jag kan lära hans hund att lyda och hämta bollar. "Han han inte ens apportera en boll" säger han. Suck. "Mmm" säger jag bara, tar kopplet och går iväg. Roxy följer efter mig som vanligt men med ögonen på hanen. Jaja. Nu hade man fikan att se fram emot. Jag är inte så förtjust i att lyfta upp hundar, speciellt valpar då vissa händelser då kan förknippas med läskigt och farligt. Men i denna situation visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Jag såg ju hur Roxy förändrades, hennes hållning, öronen m.m men framför allt ögonen. Jag fick fanimej inte bort bamsehunden varken med röst eller kropp (som jag gärna hade velat sparka iväg till andra sidan jordklotet just då så irriterad jag var, främst på ägaren som inte kan ha sin olydiga hund kopplad nära en BK).

Vi fikade och gick sedan snabbt till sjön innan träningen började.


Efteråt var det lydnad. När Roxy och jag tränade inkallning (tränar främst ingången då det slarvas lite med den...). Ju längre bort jag är, desto snabbare är hon in. Så jag tränade på 100-150 m avstånd. När jag ska kalla in henne kommer det en mkt glad  och SNABB sheltievalp springandes mot Roxy. Vad ska jag göra 100 m bort? En valp i full fart som rusar mot henne. Men en liten valp kan gott få en tillsägelse. Detta är inte samma sak som med bamsehunden. Denna valp vet jag att Roxy lätt skulle klara av på egen tass. Jag väntar och ser. Roxy sitter kvar medans valpen dansar runt henne på 1 m avstånd. Hon sitter lugnt kvar och reser sig inte ens! Då hoppar valpen upp på Roxy och biter henne på lek i nacken!!!! Jisses! Men hon sitter ändå kvar!! Jag kallar in Roxy (haha, hon kom mkt snabbt till mig!) som har sheltie valpen efter sig. När Roxy kommit in till mig är även valpen framme. Jag morrar surt på valpen som vill ha godis. Den söta valpen hoppar bak av förvåning men går osäkert fram igen. När jag då morrar igen backar den undan 3 m. Valpens matte kallar och undertecknad tittar på sin matte, men går inte. Valpen tar ett långsamt steg mot oss igen och jag morrar. Då gav den sig och springer bort till glada matte.

Sedan tränade vi lite på hopphindret också innan det var dags att sluta.


Var Roxy har fått så ut med! Fattar inte att hon inte ens reste sig när hon får en valp upp i huvudet. Jag hade förväntat mig en tillsägelse från den vuxna hunden till den ouppfostrade valpen. Eftersom valpen var instruktören och hans flickväns hund så vet jag att den skulle tävla lydnad senare i livet. Den ska då veta att detta beteende mot en annan hund i träning verkligen inte var rätt. Så lite dumt var det att Roxy inte sa till. Men att hon inte reste sig är jag superstolt över!


Efteråt fick modellen visa upp sina bästa sidor och vi hälsade på korna en bit bort. Haha, på avstånd 2 m såklart. Nja, Roxy på 3 m.


Sedan kom taxi-mamma och vi körde vidare till min mormor och åt prinsesstårta.


Jag tänkte lägga ut en dagens bästa som hände i onsdags. Tur jag inte gjorde det, för den förbättrades igår! Haha. Men ni får vänta på den. 

Vi var på en antidrogdag med klassen på Linnéskolan i Hässleholm. Först pratade Magnus Samuelsson (Ni vet, muskelberget som blivit världens starkaste man för en tid sedan och let's dance vinnare 2008) om sin karriär. Sen var det en annan man som pratade om drogen anabola. Vi fick se hemska bilder av biverkningar m.m Inget mysigt. Hela aulan skrek Uuuhä!! Dock pratade denne man aningen fort. *Host* megafort, uppfattade ca hälften av vad han sa. Han bara babbla på och hade inte ens en paus mellan historierna, det var som om allt hängde ihop i en mening. Enda gången han gjorde uppehåll var när han skulle understryka saker, tex: det var 16!!! personer som blev mördade då! Hjälp asså. Men Magnus pratade lagom fort. Tyckte dock han kunde ha gått igenom vad han skulle säga innan (han sa att han inte tränat in något tal utan pratade fritt, vilket märktes) - han upprepade saker rätt ofta. Men han var en trevlig snubbe!!

Magnus i let's dance:

(dansen börjar efter 1 min och 30 sek)


http://www.youtube.com/watch?v=lS4IDPZYVmo


I Världens starkaste man:

http://www.youtube.com/watch?v=uOpN_7YKnLc&feature=related


Ska köra nu! Så om det är meningar som inte är så lätta att förså haha så är det för att jag skrivit snabbt och inte hunnit läsa igenom. Ha det bra!


 
 
Anki J.

Anki J.

18 oktober 2009 01:44

Så synd att din vackre hane gick i stöpet men hoppas att ni hittar en ny snygging ;)
Så duktig Roxy är när det kommer främmande hundar..... Klart att du ska vara jätte stolt över henne!
Håller tummarna för att valpningarna går bra!
Kram

http://www.jankils.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia Torffvit - 14 november 2010 12:35

Ja, ni läste rätt! Har suttit lite med en hemsida nu. Har byggt en på cybersite.nu och jag blev nöjd, så den kommer att finnas kvar. Dock är bara själva sidan klar, information har inte kommit än. Håll koll på sidan! Läs under nytt på s...

Av Felicia Torffvit - 7 november 2010 15:16

Roxys mage:                    Stimmas växande mage, hon har gått en vecka längre än Roxy:    Våra katter hände med på promenad:         -WAAH!! Fy va kallt det är!!!        Zaffran hittade på egna saker mendans jag fot...

Av Felicia Torffvit - 6 november 2010 22:02

Idag åkte vi hemifrån klockan 9 och kom hem trötta men glada vid 17-tiden. Vi har varit vid Blentarp med goldenklubben och spårat. Alltid lika trevligt :) Det regnade så mycket hos oss på morgonen men som tur var så slutade det. Det enda regn som kom...

Av Felicia Torffvit - 4 november 2010 23:39

Vann gjorde en hanen Koda, Callitris Hidalgo Erminia, från Finland och bästa tik blev Hollänska Qunack's Favor Xtra Xublime. Jag åkte till Holland fredag morgon tillsammans med Sabina, Jörgen och Nadine med deras kooikrar Oxo, Mishi och Jena....

Av Felicia Torffvit - 28 oktober 2010 16:52


Augusti Imorgon bitti bär det av med fam Cadier till Holland! På lördag är det nämligen VHNK's årliga Clubmatch, alltså Hollänska Kooikerhondjeklubbens årliga rasspecial! Många kooikrar! Dock stannar min kooiker hemma :) Hon var inte ens an...

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards