Livet med en Kooikerhondje!

Direktlänk till inlägg 2 november 2008

Hemma efter en lyckad dag =)

Av Felicia Torffvit - 2 november 2008 16:33

Nu är ni nyfikna va? Hehe... ;P


Ca kvart över 9 var vi på plats med saker och burar vid ring 6, där kopovarna skulle vara. Han som dömde i ring 6 var Rajko Rotner från Slovenien. Vi träffade en massa vänner och gamla "konkurrenter" och även en valpköpare, Åsa och Fredrik med Swirre! Ni är så roliga, skrattar stup i kvarten när man pratar med er =D Swirre är 8 månader så han var i valpklass. Det gjorde han med ära och blev BIR-valp! Grattis Åsa och Fredrik och såklart ett grattis till "kung bus" som är Swirre =))

Vi ställde bara Stimma och inte Stojka (för en gångs skull..) Men Stojka var också med och tittade. Stimma fick CK och blev 3a bästa tik! Grattis mamma.

Nu tog det lite tid innan det var kooiker i ring 1, så vi pratade och snackade en stund med vännerna och sällskapet.


En stund senare, efter alla x antal flattar, var det äntligen kooiker. Domaren i ring 1 var Svein Helgesen från Norge. Först ut var tikvalparna Qira och Nilva. (Ni får gärna rätta mig om jag har fel för jag är verkligen inte säker på resultaten). Nilva blev BIR-valp, men båda fick nog HP. I juniorhanar var det Mervin och Ascot, där vann Ascot som fick 1a med hp. Mervin som har flera cert, fick en slät 1a. Öppenklass hanar fanns bara en, Peppe. Han fick en 2a.


Nu var det Tikarna. Inga juniorer så det började med Unghundsklass. Där var det 4 anmälda med Roxy och alla var där, Tosca, Ritzy, Salsa och Roxy. I början var Roxy rätt jobbig, hon ville bara ut till mamma så jag fick schasa iväg henne upp till lektren istället =) Nu var det lite lättare. Domaren började med att han hälsade på hunden och kollade sedan tänder och kropp. Han började med tänderna, Roxy ville backa så jag satte handen bakom rumpan på henne och då kom hon ihåg att hon ska stå fint och snällt och det gjorde hon. Han kände igenom hela henne och hon stod helt stilla och smaskade på godisen jag hade i handen. Nu ville han att jag skulle ställa upp henne och sedan skulle hon upp på bordet för att mätas. Även på bordet stod hon helt stilla och smaskade godis så domaren had einga problem med att mäta henne. Han fick henne till 39 cm, vilket han sa var helt OK. Sen skulle vi ställa upp igen.

Nu skulle han bestämma placering. Han pekade på mig, som stod längst bak, att gå och ställa mig längst fram! Och den placeringen höll vi så Roxy blev 1a i sin klass med hp, men utan CK. Salsa blev 2a i gruppen med HP, Tosca blev 3a och fick 1a, Ritzy blev 4 och fick 1a. Tiken som skulle varit i öppenklass kom inte och veteranen likaså (vad jag såg i alla fall). Då var det 2 championtikar kvar, Qanga och Vilda. Där vann Vilda som sedan blev BIR (det blev ingen BIM). Båda tikarna fick CK. Om bara Roxy också fått CK så skulle hon fått cert, det var väl fan åsse... Hon blev ju finast av alla tikar (om man räknar bort championtikarna)

Domaren var rätt kräsen. Han brydde sig mkt om mankhöjden och pälsen. Det som var fel på Roxy's kritik var lite på pälsen och att han hade önskat mer bröstkorg. Ni kan läsa kritiken under Mer om Roxy / Resultat.

Jag är jättenöjd. När jag såg hur kräsen han var mot hanarna blev jag lite "Ojoj..." Men han gillade ju Roxy =))


Vi stannade en liten stund och kollade runt bland stånden sedan packade vi ihop och körde hem. Bilder från dagen finns under bilder senast.

 
 
Susanne

Susanne

3 november 2008 22:41

Oj oj kanske skulle vi varit med ändå. Collin som alltid kommer tvåa bland hanarna kanske skulle fallit denne domare i smaken?? :-))) Nej jag tror det var tur att vi inte var där. Vad jag förstått är det väldigt trångt i Växjö och Collin behöver space. Han klarar inte av att ha andra hundar tätt inpå sig. Det hade väl slutat med en katastrof.......ha..ha. Ha det gott och ett STORT GRATTIS TILL DIG OCH ROXY..... Susanne

http://www.collin.cybersite.se

 
freckles_carina

freckles_carina

4 november 2008 18:23

Grattis igen till ett lyckat resultat, vi åkte också nöjda hem från utställningen, med BIM cacib på min nästan veterantik Topsy 7.5 år

http://www.kennelfreckles.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia Torffvit - 14 november 2010 12:35

Ja, ni läste rätt! Har suttit lite med en hemsida nu. Har byggt en på cybersite.nu och jag blev nöjd, så den kommer att finnas kvar. Dock är bara själva sidan klar, information har inte kommit än. Håll koll på sidan! Läs under nytt på s...

Av Felicia Torffvit - 7 november 2010 15:16

Roxys mage:                    Stimmas växande mage, hon har gått en vecka längre än Roxy:    Våra katter hände med på promenad:         -WAAH!! Fy va kallt det är!!!        Zaffran hittade på egna saker mendans jag fot...

Av Felicia Torffvit - 6 november 2010 22:02

Idag åkte vi hemifrån klockan 9 och kom hem trötta men glada vid 17-tiden. Vi har varit vid Blentarp med goldenklubben och spårat. Alltid lika trevligt :) Det regnade så mycket hos oss på morgonen men som tur var så slutade det. Det enda regn som kom...

Av Felicia Torffvit - 4 november 2010 23:39

Vann gjorde en hanen Koda, Callitris Hidalgo Erminia, från Finland och bästa tik blev Hollänska Qunack's Favor Xtra Xublime. Jag åkte till Holland fredag morgon tillsammans med Sabina, Jörgen och Nadine med deras kooikrar Oxo, Mishi och Jena....

Av Felicia Torffvit - 28 oktober 2010 16:52


Augusti Imorgon bitti bär det av med fam Cadier till Holland! På lördag är det nämligen VHNK's årliga Clubmatch, alltså Hollänska Kooikerhondjeklubbens årliga rasspecial! Många kooikrar! Dock stannar min kooiker hemma :) Hon var inte ens an...

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards