Livet med en Kooikerhondje!

Direktlänk till inlägg 9 november 2008

Framgångar och rosetter! =))

Av Felicia Torffvit - 9 november 2008 21:25

På torsdag efter skolan åkte jag med Nadine hem och där överöstes jag av pussar och skutt av Oxo =) Under dom timmarna innan vi skulle åka satt vi vid datorn, åt mat och tårta, gjorde mackor till resan m.m Vid 5 kom Mishi som hade sovit hos Marie. Vid 7-8 tiden kom Robert Fromell med Bendji som också skulle med =)). Kl 21.10 satt vi redo i bilen på väg mot färjan som avgick 24.30 Tiden i bilen lyssnades på musik och kollades på film. Vi var alltså Jag, Sabina, Jörgen, Nadine och Robert samt hundarna Oxo, Mishi och Bendji. Jörgen och Robert turades om att köra under natten.


Vid 7 tiden på fredagen åt vi frukost och nån timme senare, ca vid 10-11 tiden, var vi framme på vårat bed and breakfast, där vi skulle sova under natten. Vi lämnade alla saker och gick en runda med vovvarna, sedan åkte vi in till stan (vad den nu hette) och åt "pannkakor" med bacon, ost och ckampinjoner, skitgott! Till efterätt var det "pannkakor" med annanas och glass och grädda, skitgott det med! När vi kom tillbaka gick vi en mysig runda med vovvarna runt en sjö. När vi gick över en liten "bro" till andra sidan av den så höll jag på att trilla i vattnet =) den var hal kan jag säga! På kvällen kollade vi på Hokus pokus =) och vid 9 tiden låg alla och sussade.


Det var rätt coolt hur man har fåren, inget staket. Istället är det som en bred bäck runt om.


Lördag, rasspecial i Asperen, Holland. Vi gick upp kvart i 6 eller nått sånt, duschade och åt sedan frukost och efter det åkte vi till rasspecialen. 184 kooikrar var anmälda (med babypups klass) Träffade 2 halvsyskon till Roxy, Castella och Cajza som är födda på kennel vitovani i dk, fäste mig lite vid underbart söta Cajza (fast jag träffade inte Castella...) Dom var anmälda i "babypups klass" (alltså dom är yngre än 4 månader), mer av dom fick vi sen se i finalringen. Jag ställde Bendji =) Han ställde sig fint och hade bra kontakt med mig. Men när Bendji fick syn på husse utanför ringen så hade han ögonen lite åt det hållet också. När domaren skulle känna igenom så backade han så jag fick ta fram honom igen och hålla handen bakom. Sen skulle vi springa runt och sedan fram och tillbaka. Haha, han sprang helt perfekt när vi sprang bort från domaren men när vi började närma oss honom igen på vägen tillbaka så sa han "nja, kan vi inte ta andra hållet istället" =) Han stannade inte eller nått sånt men han blev "lite mindre i storleken". Han fick en fin kritik. Nu fick jag ta hand om Sabinas Nikon D60, som jag gärna tog hand om =). Jag skulle fota Sabina och Oxo (Roxy's pappa) i ch klassen och Nadine med Mishi i ung klassen. åååå jag vill ha en systemkamera, så kul det är asså! Jag fick många fina kort. Mishi fick väldigt bra resultat men gick tyvärr inte vidare till att tävla om gruppplaceringen i gruppen senare i finalen. Bendji gick inte heller vidare.. men det gjorde Oxo. I varje klass är det ca 20 hundar och det är ca 4 som gång vidare till final, så det är inte lätt att komma med till stora ringen. Några timmar senare satte dom igång med finalen. Jag fotade med D60n då med =)) Cajza och Castella skötte sig jättefint och Castella blev 4a i sin klass och Cajza blev 2a! Bis valp blev "Dizzy Digger's Elton" otroligt söt liten vovve. Oxo vann sin klass, ch, och gick vidare till bästa hane, som han också vann!!! Nu var det tikarna. Bästa tik blev CH Manusia's Amazing Favour. Nu var det spännande. År 2006 blev han BIM, så BIR hade suttit bra om han fick......Och det fick han!! Amazing Oxo Acteraf, Roxy's pappa, BIR på Hollänska rasspecialen!!

Jag träffade Roxy's farfar, Oxo's pappa. I stamtavlan heter han "Aldwin" men han kallas "Tommie"(?). Han är en av dom bästa lydnads tävlande kooikrarna i Holland tror jag det var. Bild på honom kommer också.


Direkt efter utställningen åkte vi till DK. Vi sov på ett Etap hotell. Kl 6 var väckarklockan ställd på. Vid 9-halv10 var vi på plats. Roxy, Stojka, Debbie och mamma var där! Passen blev klara i tid!! YES!!

Det var 15 kooikrar anmälda, dom flesta var tikar. Jag fattade/fattar fortfarande inte riktigt vad som hände i ringen. Men det var skitkul =). Mishi, Bendji och Roxy var anmälda, inte Oxo. Kommer inte ihåg hur det gick för Bendji, men han var lika blyg här med men nu var det Sabina som ställde. Han gick i alla fall inte vidare till bästa hane. I mellem klassen tikar (unghund) var Mishi, Tosca och Roxy anmälda. Ständiga konkurrenter dom tre =))  Dom var jätteduktiga alla 3. Roxy sprang fint och ställde sig bra. Hon brydde sig inte om domaren när han skulle känna och klämma, hon tittade knappt på honom, hon sträckte sig bara efter kycklingen jag hade i handen så hon stod fint och snällt och smaskade kyckling. Detta tror jag: Tosca blev 2a i klassen med hp och Mishi blev 3a i klassen med hp. Men detta vet jag: Roxy fick rött och lila band!! Roxy blev 1a i klassen och gick vidare till bästa tik!! Bästa tik blev en champion tik, Taga's Xenia tror jag hon heter. Roxy blev 2a bästa tik med CERT, R-CACIB och Excellent!!!!!! WIIIIIIIIEEE!!!!! YES!! Den där championtiken blev förresten BIR, så hade inte hon varit där hade vi kommit hem med en titel till henne också. Stojka blev BIR, med CERT, CACIB och Excellent och titeln Nordv-08! Debbie blev BIM med CERT, CACIB och Excellent och titeln Nordv-08!! 3 superbra resultat på 3 hundar!!! Nu är jag glad! Vet ej om ni sett det, men innan jag gjorde om på sidan "Mer om Roxy" så hade jag med mål under 2008, ett av dom var att hon skulle få cert! I grattishälsningen från Ann-Margreth efter Växjö så skrev hon "......Nästa gång så.." Du hade rätt Ann-Margreth, på nästa utst fick hon cert! =D


Bilder kommer när jag hinner...

Men Roxy's kritik kan ni läsa på resultat sidan under Mer om Roxy! Kritiken stod på tyska men snälla Robert översatte den till svenska.

Imorgon är det skola, så jag ska lägga mig nu, natti!!

 
 
freckles_carina

freckles_carina

10 november 2008 06:11

WOW vilken trevlg läsning på måndagsmorgonen, det visste jag at Roxy skull få cert så glaaad för er skull, ni är ett sååå trevligt ekipage, lycka till i fortsättningen, ni blir farliga i ringarna 2009

http://www.kennelfreckles.se

 
Ingen bild

Ziss

10 november 2008 17:03

GRATTIS!!!!! Jäklar så skoj,,,blir så glad för er skulle,, Blir farliga nästa år.:)
MAssor med kramar från oss /Ziss

 
Anki Jönsson

Anki Jönsson

11 november 2008 00:56

Ååå, vilka dagar du har haft. Förstår att du är trött efter allt som ni har upplevt. Jätte GRATTIS till Dig och Roxy! Jätte kul med de resultaten i Dk. Ska bli kul att se alla foton....
Kramar

http://www.jankils.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia Torffvit - 14 november 2010 12:35

Ja, ni läste rätt! Har suttit lite med en hemsida nu. Har byggt en på cybersite.nu och jag blev nöjd, så den kommer att finnas kvar. Dock är bara själva sidan klar, information har inte kommit än. Håll koll på sidan! Läs under nytt på s...

Av Felicia Torffvit - 7 november 2010 15:16

Roxys mage:                    Stimmas växande mage, hon har gått en vecka längre än Roxy:    Våra katter hände med på promenad:         -WAAH!! Fy va kallt det är!!!        Zaffran hittade på egna saker mendans jag fot...

Av Felicia Torffvit - 6 november 2010 22:02

Idag åkte vi hemifrån klockan 9 och kom hem trötta men glada vid 17-tiden. Vi har varit vid Blentarp med goldenklubben och spårat. Alltid lika trevligt :) Det regnade så mycket hos oss på morgonen men som tur var så slutade det. Det enda regn som kom...

Av Felicia Torffvit - 4 november 2010 23:39

Vann gjorde en hanen Koda, Callitris Hidalgo Erminia, från Finland och bästa tik blev Hollänska Qunack's Favor Xtra Xublime. Jag åkte till Holland fredag morgon tillsammans med Sabina, Jörgen och Nadine med deras kooikrar Oxo, Mishi och Jena....

Av Felicia Torffvit - 28 oktober 2010 16:52


Augusti Imorgon bitti bär det av med fam Cadier till Holland! På lördag är det nämligen VHNK's årliga Clubmatch, alltså Hollänska Kooikerhondjeklubbens årliga rasspecial! Många kooikrar! Dock stannar min kooiker hemma :) Hon var inte ens an...

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards