Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg den 2 februari 2009

Av Felicia Torffvit - 2 februari 2009 20:48

Hemma igen =) Halloo alla!


Halv 7 på torsdag morgon gick jag upp, in i duschen m.m för att sedan vara klar att åka kvart över 7 - halv 8 (inte så tidigt egentligen men jag tror inte Simon hade blivit så glad om vi lämnat honom på skolan runt kl 6..) Efter att vi lämnat min lillebror, som just precis nu springande med eld i baken sprang in i tv rummet, åkte vi vidare mot Tyskland. Vi åkte mkt bil och även färja. Vi körde genom Danmark och tog en färja därifrån till Tyskland. Kommer inte ihåg alla städer vi åkte igenom men största tiden tillbringade vi på Autobahn. En av städerna vi besökte var Rothenberg an der Fulda och så bodde vi i Dankerode och körde igenom städer som Kassel, Hannover, Hamburg och Lübeck, jag vet fler men jag har ingen aning om hur dom stavas. Jag läste mesta tiden i en ny bok jag börjat med. Vet ej riktigt varför jag började med den, den verkade lite intressant. Men den var faktiskt riktigt bra och spännande. Man hade svårt att stänga boken =) Den heter "Jane Eyre" och är skriven av Charlotte Brontë och utgavs 1847. Kanske läst den?

För att korta ner denna långa historia: Rina och den planerade hanen Aky passade inte för varandra, han hoppade upp och hoppade ner och höll på så i 10-20 minuter och till slut sa Rina ifrån och ville inte ha honom mer. Vi provade nästa dag, lördag, samma visa igen: upp och ner. Det var egentligen tänkt att vi skulle åka hem efter den tänkta andra parningen men det blev inte som vi planerat så vi bokade en till natt på det jättefina hotellet och på söndagen var det sista chansen. Nu sa hon till direkt, "honom är jag trött på". Vi hade haft kontakt med tyska avelsrådet under hela resan. Så vi hade en "reservplan", en plan B. På vägen hem åkte vi till en annan fin och meriterad hane (mammas val var mellan Aky och denna hanen Caruso, hon valde ju Aky men jag tyckte faktiskt från början mest om Caruso bara genom att titta på bilder). Så Rina och Caruso träffades, han var en riktig gentleman och pussade på henne och dom fastnade efter några sekunder och länge satt dom ihopa. Så det blev i alla fall en parning. Så nu får man bara hålla tummarna. Förra gången hon hade valpar (då blev det också bara en parning) då fick hon 9 valpar! och gången innan 8 st! Man blir ju lite trött bara av att tänka på dom små liven som har 100 procents energi i dom svarta små kropparna och efter några sekunder består av 100 procents trötthet. Så har vi tur kommer kameran att riktas mot några söta valpar om 2 månader och bilder läggas ut i bloggen såklart, så håll tummar, tår och tassar att det blir valpar!


Under resan träffade vi en massa snälla människor som hjälpte oss och jag lärde mig jättemkt tyska.


Vi fick också träffa Eila som är Tildas mamma och Stojkas mormor. Tilda hade fått sina ögon från Eila och var rätt lik henne i huvudet. Stojka ärvde hennes "röst" den där pratsamma rösten (Stojka kan prata, jag lovar). Eila uttalas faktiskt Ayla =))


När vi kom hem? Runt 11-12 på söndag kväll. Under resan hade jag även överbelastat mitt högra ben så jag hade jätteont i knät under söndag och även idag. Vi gick promenader i berg och bakar (bilder kommer). Och vi som skulle åka skridskor i skolan i dag, jo eller hur, det kom inte på tal av läkare pappa, det blir bara värre då så det blev ingen skridsko för mig (fast det avstår jag gärna från ändå :) )


Det fanns förresten fullt med snö i tyskland.. till skillnad från här.

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards