Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg under februari 2009

Av Felicia Torffvit - 15 februari 2009 18:03

Först var det konfa, sedan åkte vi (jag, mamma, Simon, Roxy, Stojka) vidare till St hans backar i Lund, där jag har bott i nästan 10 år. Sicka minnen man fick tillbaka asså! I största delan var Lady inblandad =) Vi gick tex förbi "hennes sten" (det var en sten som hon alltid hoppade upp på när vi gick förbi och då fick hon såklart en godis), vi gick förbi bäckar vi lekte i och vi gick samma promenader vi gjorde då. Vi var även och hälsade på min dagmamma jag hade, Kikki =))) och vi gick förbi träd jag hade klättrat i som yngre, blev kallad "klätterapa" ibland =)). Vi gick förbi hus/lägenheter vi bott i och min gamla skola och fritis. Vi var på teatern (ingen teater), det är bara namnet på det stället. Det var majbål där varje år, ett gigantiskt, och typ alla klasskamrater och kompisar var även där och så brukade vi grilla korv och marsmallows och annat. Asså jag kan rabbla hur många minnen som helst =))) Detta är ju bara några av flera hundra minnen. Simon åkte pulka hela tiden medans jag, mamma och vovvarna gick promenader och mindes =) Jag åkte en gång, man är ju skitnervös att man ska åka på någon stackars unge som springer in mitt ivägen. När jag var mindre åkte man ju som en galning och man satte ihop pulkorna med varandras och åkte ihop och var helt enkelt galna.


Jag hade kameran med mig så det fotades också. Efter St hans backar åkte vi snabbt till Nova och sen åt i på MAX. Så nu är man rätt trött i benen =))

Hoopas ni fick en trevlig söndag. Till er som ska jobba imorgon säger jag HAHA på er! ;)


Ha en skön vecka!

Hoppas ni hade en trevlig alla hjärtans dag!

Av Felicia Torffvit - 14 februari 2009 22:24

Nog fick vi vackert väder allt! Fin och varm sol, klar och blå himmel och en temperatur på -1. Det var så härligt och mysigt =)


Bilderna blir bara bättre och bättre! Innan tyckte jag det var lite svårt med fokuseringen när hunden var i rörelse, det var alltid bakgrunden som blev skarp medan hunden blev lite suddig. Nu förstår jag inte hur jag kunde tycka att det var svårt.





Av Felicia Torffvit - 13 februari 2009 21:29

Nu känner man sig lättad när alla prov och uppsattser är klara. Fast jag har ju kvar So provet om 1a världskriget efter lovet. Engelskan idag gick bra, det var ett rätt litet prov, speciellt om man tänker på hur mycket vi skulle kunna till det. Efter skolan tog jag som vanligt bussen till Centralen i Hässleholm, sen gick jag in på H&M och köpte puder, nya och varma taits och en fin tubkjol (jag har letat jättelänge efter en tubkjol men inte hittat någon som passar bra så nu blev jag riktigt glad).


Min moster Gerd och hennes man Ragnvald var här idag och vi åt lite semlor och vaniljhjärtan. Jag tänkte baka kokostoscakaka idag men det orkade jag inte med. Ragnvald kollade på min kamera och så pratade vi om allt möjligt. Gerd och Ragnvald frågade också om jag ville följa med och titta på en inredningsdesignerbutik i Habo och sedan följa med på kalas. Men i så fall skulle jag fått packa fort som tusan och följa med dem ikväll och jag skulle kommit hem någon dag senare med tåg osv. Just nu ser jah inte vad jag skriver, en kooiker på bushumör siter i mitt knä och försöker klättra upp på ryggen. Men hur som helst, jag tyckte det var för kort tid att packa och det kom lite plötsligt. Men det lät verkligen kul =) Jaja, det blir en annan gång. Nu har Roxy gett upp och lagt sig snällt och fint i mitt knä =)


Imorgon är det alla hjärtansdag, hoppas ni får en trevlig dag och helg (och ledighet för dem som har det!). Hoppas som sagt på soligt väder med mkt snö imorgon. När jag satt inne i klassrummet sneglade man ju ut genom fönstret då o då och fick se ett underbart väder! Hoppas det blir likadant imorgon. Juste, vill ni veta vad vi gjorde under NOn? Vi skulle få fram Metangas genom att elda på en träbit i ett provrör, röken åkte genom ett rör, in i en flaska och sedan ut genom ett annat rör. Gasen gick att tända och den vätska som bildades i flaskan bestod av träsprit och kära, så gissa vad hela klassen och klassrummet luktade efter laborationen? Mina kläder stank kära och träsprit och håret ska vi inte tala om! En kompis i andra klassen gav mig denna komplimang: "Gud vad du stinker, vad har du gjort?!" Och en lärare frågade oss om vi hade hållt på med metangas och sånt, som vi då hade... Nu är i alla fall stanken borta, men duschen står ändå med på göra listan.


Roxy och jag hade ett mysigt litet träningspass ute i snön, riktigt kul =)

Ha det så trevligt!

Av Felicia Torffvit - 11 februari 2009 21:00

Komme precis från duschen och väntar på att håret ska torka, orka föna. Jag har lite kvar på svenskan som jag ska göra klart nu efter bloggandet.

Efter skolan åke vi direkt till min mormor och åt lite goda bullar, min moster och hennes man var också där. Jag kände mig lite oro aktig och stressad eftersom jag ville få klart svenskan. Så när jag kom hem var det direkt in i rummet och fram med böcker och penna. Men det tog inte så lång tid som jag trodde =) Käns skönt att det snart är klart. På fredag har jag engprov och det är jag snart också helt klar med. Det är på en massa glosor vi har haft. Eftersom man tränar mkt inför läxförhören och inte gör som andra med sina ursäkter om att man inte hade tid eller glömde sakerna i skolan så behövs det bara lite repetition sen sitter alla glosor igen =) Så dom som inte orkar göra läxorna får det jobbigt nu, HAHA på er! ;)

Känns nästan som man behöver göra en egen kategori för skolplugg nu =))


Inatt kom det jättemkt snö. Hela skolan låg i istid (eller "snötid"), fattades bara några mamutar. Hoppas snön håller till lördag, eller i alla fall fredag. Fota idag har man ju inte hunnit med...


Vad ska ni göra i helgen?

Just nu vet jag inte, kanske spåra och ta foto och helt enkelt ta det lugnt bara.


Nu ska jag dra tillbaka till böcker och penna!

Ha det så trevligt!

Av Felicia Torffvit - 10 februari 2009 21:12

Kom fokuseringen på svansen? Haha, jag hänger inte med i svängarna =)


Har precis jobbat med en svenska uppsatts, som ska skrivas på torsdag. Tycker det är den mest korkade uppsatts jag någonsin skrivit och som den ska göras på. Det är lite kopplat med sex och samlevnad, så valämnena är ju bland känslor, beteenden, skönssjukdomar och preventivmedel och något annat jag inte kommer ihåg just nu. Jag tog preventivmedel, det är nog det lättaste =D Ska jämföra kondom och p-piller, för och nackdelar med det. Inget konstigt så långt, en uppsatts. Vi skriver den här hemma och tränar på den så vi kan det utantill. På torsdag blir det sedan "förhör". Vi ska skriva den på lektionen, utan stödord eller annan hjälp (den är på 2 handskrivna sidor) och vi har en timme på oss att skriva den. Varför kan det inte vara den gamla, trogna och tråkiga uppsattsen, varför detta besvär?! På torsdag är det också franska läxa och på fredag är det engelska prov. Sen är det lov =)) Men under lover ska jag plugga 1:a världskriget, det har vi prov i på tisdag efter lovet. Till imorgon har jag ingenting, skönt, så denna dag har gått åt till engelska och svenska. Denna veckan har varit så (!) tuff. Jag började med svenskan igår, gjorde planering över arbetet och gjorde mall för det, vilken information osv som skulle vara med. Idag letade jag upp faktan och har gjort tankekarta över allt och skrivit en tredjedel av arbetet. Så imorgon blir det svenska svenska svenska... Tror lärarna att vi på något konstigt sätt är odödliga? Hade 3 läxor tll idag och ett matteprov igår (måndags).


Men matteprovet såg mkt lovande ut enligt läraren, hoppas på resultat imorgon.


Stackars Roxy har inte fått så mkt uppmärksamhet idag. Hon låg bredvid mig när jag jobbade med svenskan och engelskan, just nu sover hon. Men vi körde ett träningspass som vanligt och då blev hon glad =)) Ska bli så skönt när det är helg. Gaaah vill bara slänga mig i sängen och gå i ide och strunta i alla skitprov och läxor.


Vecka 14 är det prao, det ser jag fram emot =)


Roxy är förresten anmäld till Malmö så dit ska vi. Det är säkert nu =)


Hoppas ni har haft en trevlig dag!


//Felicia och Fox (räven Roxy)

Av Felicia Torffvit - 8 februari 2009 17:43

Så irriterande. Jag hade precis skrivit klart inlägget och klickar på spara inlägget så står det att länken är bruten. Då kan ni tro att det ryker ur öronen på en så irriterad man blir.


Jaja. Halv 10 var det gudstjänst i Knislinge, när den var slut halv 11 tittade solen fram (men såklart inte över vårt hus), så inget fotande trodde jag. Men sen kom den faktiskt hit också så vid halv 4 gick jag och Roxy ut en sväng. Vid 5 var vi inne igen. Så det blev en musig fotopromenad i solnedgång, dock kall solnedgång, brrr. Bilden ovan är en av dom som togs idag.


Nästa helg kanske vi ska åka och spåra med en vän, så vi får hoppas på fint väder då! =)


Ha det nice!

Av Felicia Torffvit - 7 februari 2009 22:57

Nu har alla 13 gäster åkt efter en lyckad dag (pappas första jaktlag med fruar). Alla var jätteglada och vi skrattade hela tiden =)) Maten blev också otroligt god. Vildsvin =)  som stått i ugnen i 5 timmar och med kaffe på som ger mer smak och andra trix... Svampsås, potatis, sen hade mamma en vegetarisk Paella (som jag stal från också mums) Sedan blev det en stor glass med bär. Roxy fick mkt uppmärksamhet och hon fick klappar och fick många komplimanger "vad söt!, "vilken söt hund du har!" m.m och dom ville veta om rasen. Det är ju ingen ras för dom men man får ju ändå vara intresserad. Men visst, ankor går ju ;)


Har lagt in 2 länkar, en till Baileys sida ( http://www.123minsida.se/waldholm ) och en till Snötassens kennel som har väckt sin sida från ett ide, http://www.snotassen.se . Så om ni vill veta varifrån Roxy kommer så kan ni kika in där och kolla på hennes mamma, syskon och bilder på kullen, A-kullen =))


Imorgon är det först konfa sen vet jag inte vad jag ska hitta på. Om det är fint väder så kan man ju gå en mysig promenad med kameran.

Av Felicia Torffvit - 6 februari 2009 18:59

Roxy kommer anmälas till 2 inof utställningar och jag vill gärna ha lite konkurrens!! Har du en valp så är detta perfekta träningstillfällen!!


Den första är Sturup:  I Trolleholms ridhus i Eslöv för alla raser från 4 månader. Det är den 7 mars och sista anmälningsdag är den 1 mars. Ni kan läsa mer under sksturup.dinstudio.se och jag tror man kan se vilka domare det är. Anmälning sker till caroline@zewens.se. Uppge ras, hundens namn och klass. Alla klasser: 160 kr, syskonklass 50 kr, pengarna sätts in på BG 366-6153 swedbank. Inget PM skickas ut.


Den andra är Skurup: Där vet jag inte lika mkt. Men det ligger i närheten av Trelleborg och det är den 24 maj. Det är ett undantag för brukshundar, för dom är det officiellt (dom kan få cert).


Anmäl please!


Friluftsdagen gick bra. Fast vi gick lite vilse i Hässleholm, hur f*n kan man gå vilse i Hässleholm!? Äh, vi kom i tid i alla fall. Lärarna kom 20 min efter oss och vi var 20 min sena... Benen blev jättetrötta efter alla kilometer vi gick så när jag kom fram till Skånetrafiken i Hässleholm efter skolan där mamma jobbar så tog jag en varm choklad och sedan satte jag mig i massagestolen =)


Roxy kan förresten gå slalom mellan mina ben på komando, "mellan" säger jag. Slalom finns ju i agility så det blev mellan =)) Ibland ger hon ifrån sig ett skall. Hon blir jätteglad och taggad när jag kör mellan eller snurra med henne, så lycklig hon är =) Det smittar av sig jätte mkt =D


Nu önskar jag och Roxy er en trevlig helg med massa skoj!

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards