Livet med en Kooikerhondje!

Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

Utställning i Skurup

Av Felicia Torffvit - 24 maj 2009 18:51

WIIIHH, superresultat!!


Vi kom dit tidigt på morgonen och jag började med att sälja kataloger. Mamma höll på med att få i ordning alla papper då hon skulle vara ringsekretarare. Det fanns 5 ringar och totalt var det 305 st anmälda hundar, jättekul. När tiden hade gått ett tag fick jag sticka iväg och värma upp Zaffran och Roxy inför utställning. Det känns så skönt att man kan lita på sina hundra och ha dom lösa + att det är mkt bekvämare att slippa koppel och hunden är lyckligare utan.

Det var 7 st goldens anmälda. Bästa hane (och senare BIM) blev Gilbert. Nu var det tikarna. Zaffran, nu 5 år som inte ställts ut på minst 4 år klev in i ringen. Hon stod fint och hälsade på domaren, men man såg att hon inte tyckte om det. Zaffran är snygg men hon gillar inte utställningar, vet inte varför. Hon sprang ändå bra och jag är nöjd (trodde hon skulle bete sig ännu värre). Lady, hennes mamma, älskade ju utställning och välte nästan omkull domaren. Zaffran är inte reserverad, hon älskar att bli klappad, men utställning är hon inte förtjust i. Hon fick därmed en 2a, men domaren Carin Weibull sa "Det är en jättefin tik du har, verkligen välbyggd, men om du hade släppt henne så hade hon nog stuckit härifrån". Haha, men jag tror inte hon hade stuckit, hon är så duktig på inkallning och vet att hon ska stanna kvar, men hon hade garanterat velat. Hon drog inte i kopplet, men man såg det i hennes ögon. Men hon fick en kanonkritik och det är jag jättenöjd med. BIR blev sedan Zaffrans konkurrent i sin klass, en rätt mörk tik.


Direkt efter var det, hörm, "den lilla hunden" som ringrekreteraren sa (hon kunde inte uttala rasens namn och slog till och med vad med domare Carin om hur det uttalas. Jag kan säga att hon förlorade vadet...). Roxy skötte sig verkligen super! Man börjar nästan tro att hon gillar att visa upp sig. Hon stod helt stilla uppe på bordet och Carin kände igenom henne utan problem. Roxys kritik var helt perfekt. Carin: "Du har verkligen en jättefin tik, super".


På med den gula funktionärsvästen igen och jobba, men fast först tog jag mig en hamburgare. Sen gick jag in i köket och delade bullar.


Finalerna. Först fick jag vara hare och springa före. Sen höll jag i rosetterna och så var jag "pressfotograf". Eftersom jag inte fick ställa Roxy (jobbade på utställningen) så var jag riktigt tveksam om jag (då en snäll handler) skulle ta in henne i stora ringen. Men, som tur var, så hittade jag en bra handler som jag litade på: Marie Borgström. Marie ställde henne jättefint och Roxy tyckte det var kul. Nu tackade Carin dom hundarna som inte skulle bli placerade och.... hon gick förbi Roxy med snabba steg! Oj, Roxy kommer nog blir reserv tänkte jag. Vad roligt! Reserven placeras, då inte Roxy. Oj, detta går ju bra! 4 plats, skitbra. Men det blev inte heller Roxy, och inte 3a heller. Shit, 1 eller 2a. Det sista och spännande varvet då alla apploderar och domaren pekar ut 1an.... Vinner gör (mamma Eva/speaker säger i micken) Kooikerhondjen! WÄÄ yes!! Av 8 hundar (och ja, där var golden, labbe  eng och am cocker m m)

I BISet blev det ingenting, Bengt-Åke Bogren dömde där (men då var det också många hundar med och tävlade). Men jag stod ju i domartältet eftersom jag jobbade och hörde då Carin prata med en annan tjej innan hundarna placerades i BIS:

Tjejen: "Åh, den där taxen är ju sjättesnygg. Sicken utstrålning"

Carin: "Ja, verkligen grann. Men den jag gillar mest är Kooikern, den är så fin".

Varför kunde inte Carin döma BIS också?? Det var väl fan. Räven hade ju blivit BIS då! Fast 1a i gruppen är absolut inte skam.....

BIS blev en storpudel brun.

I det officiella BISet (för bruksraserna) vann Gårdarikets Cezar, en vänns uppfödning. Grattis Ann-Margreth!!


Men en annan rolig sak som mamma sen berättade: En av sekreterarna som mamma jobbade med är mamma till Marie som ställde Roxy. Marie hade sagt såhär: "Den där rasen kunde jag ju ställa, det gick ju skitbra. En sådan vill jag ha". Haha. Hörde också publiken runt om säga hur fin Roxy var. Lite kul, man hör verkligen mkt skvaller när man är där inne....


En rolig dag. Men bildena blir sena.

 
 
Annika

Annika

25 maj 2009 09:02

GRATTIS till ett superbra resultat!!! Hon är jättesnygg Roxy och du var så jätteduktig att ställa henne. Såg hur bra ut som helst.
En annan behöver träna mycket mer ;-) fast det gick bra för oss med.
Kram

http://www.gilbertfritiof.dinstudio.se

 
Ingrid och Tilla

Ingrid och Tilla

26 maj 2009 00:39

Grattis :D

http://www.taggadetassar.se

 
Anki Jönsson

Anki Jönsson

26 maj 2009 01:49

Vilken helg du har haft och förstår att du hade träningsvärk efter allt spring ;) GRATTIS till att det gick så bra även denna utställningsdagen!!!

http://www.jankils.se

 
Ingen bild

Susanne o Collin

26 maj 2009 19:54

Grattis vad kul!! Välförtjänt!!
Kram Susanne

 
Ingen bild

FELICIA

27 maj 2009 07:39

Tack så mkt!

Men Annika, jag tycker du visade Gilbert jättefint! Det såg så ledigt ut på nått sätt.

Jo Anki, man va rätt trött. Kunde inte resa mig ur sängen i måndags.....

//Felicia
Bloggen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia Torffvit - 14 november 2010 12:35

Ja, ni läste rätt! Har suttit lite med en hemsida nu. Har byggt en på cybersite.nu och jag blev nöjd, så den kommer att finnas kvar. Dock är bara själva sidan klar, information har inte kommit än. Håll koll på sidan! Läs under nytt på s...

Av Felicia Torffvit - 7 november 2010 15:16

Roxys mage:                    Stimmas växande mage, hon har gått en vecka längre än Roxy:    Våra katter hände med på promenad:         -WAAH!! Fy va kallt det är!!!        Zaffran hittade på egna saker mendans jag fot...

Av Felicia Torffvit - 6 november 2010 22:02

Idag åkte vi hemifrån klockan 9 och kom hem trötta men glada vid 17-tiden. Vi har varit vid Blentarp med goldenklubben och spårat. Alltid lika trevligt :) Det regnade så mycket hos oss på morgonen men som tur var så slutade det. Det enda regn som kom...

Av Felicia Torffvit - 4 november 2010 23:39

Vann gjorde en hanen Koda, Callitris Hidalgo Erminia, från Finland och bästa tik blev Hollänska Qunack's Favor Xtra Xublime. Jag åkte till Holland fredag morgon tillsammans med Sabina, Jörgen och Nadine med deras kooikrar Oxo, Mishi och Jena....

Av Felicia Torffvit - 28 oktober 2010 16:52


Augusti Imorgon bitti bär det av med fam Cadier till Holland! På lördag är det nämligen VHNK's årliga Clubmatch, alltså Hollänska Kooikerhondjeklubbens årliga rasspecial! Många kooikrar! Dock stannar min kooiker hemma :) Hon var inte ens an...

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards