Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg den 7 mars 2009

Av Felicia Torffvit - 7 mars 2009 21:26

10 över 7 var vi hos Sandqvist. Det var inga större problem att hitta, då vi inte hade någon karta och bara visste åt vilken riktning det låg åt =) Varför vi åkte så tidigt? Det har inte jag heller riktigt fått in i skallen men Sandqvist ville vara säkra på att komma i tid. Och det gjorde vi verkligen - klockan 8 var vi på plats och hade stolar, filtar och burar uppställda och satt rastlösa. Tja, va ska man göra nu. Ut med hunden och gå en lång promis. Åh satan vad kallt det var i ridhuset (ursäkta ordspråket men det fanns inget annat ord som passade in i beskrivningen). Efter ett tag såg jag och Susanne ut som Rudolf i kvinnlig vesion, det var bara hornen som fattades. Jag lovar, ni kommer skatta! Jag kan lägga ut en bild på mig och Roxy inne i ringen där jag ser som värst ut, men det blir inte nu jag är för trött så bilderna får vänta till imorgon. Ca vid halv 10 kom Mimmi med Ludde dit, men det var hennes syster som fick ställa ut honom. Så söt Ludde är =) Mycket päls, tycker det är så mysigt! Det stod ju att det bara var 2 st kooikrar anmälda men det var 3 st, den tredje var 7 månaders valpen Selma (Trigger K Tia Maria, som blev BIM-valp i Hässleholm), en söt och fin tik som lägger sig på rygg och riktigt njuter när man börjar klappa henne. En riktig fjäskis =)) Selma och uppfödare Catarina kom först vid 11 tiden tror jag det var.


Det fanns 3 ringar, den tredje ringen startade först vid 11 tiden och låg i det andra stallet, där skulle Wilda ställas och i den andra ringen skulle Grand Danoisarna och Kooiker ställas, så vi var inte alls vid ring 1. Vid halv 10-10 var Grand Danoisarna igång och det gick bra för Kennel Grand Giant's. My, 10 år?, ställde ut för första gången och gjorde det jättebra! Hon gick snabbt i lagom tempo och ställde upp Zäta mkt bra och inte som de flesta barn som springer så fort de kan med hunden antingen släpande efter sig eller galopperande bredvid. Domaren frågade om hon gjort något annat i sitt liv än att ställa ut, men tyvärr räkte inte det att hon hade talang och ställde bra utan första platsen gick till den andra hanvalpen. Sedan var det tikarna och Susanne ställde Zätas kullsyster Lillemor som senare blev BIM-valp. Vad som senare hände i ringen vet jag inte =)


Vid 11 tiden skulle då ring 3 börja och först ut var Wilda och hon skötte sig bra och blev BIR-valp. Linnéa fick blodad (*host* söndermanglad och nerblodad) tand och ville stanna till finalerna.


Först vid 2 tiden var kooiker inne i ringen och det började med valpen Selma. Hon fjäskade för domaren och la sig på rygg framför honom men det räkte tyvärr inte och hon blev utan hp, tror anledningen var att hon behöver växa till sig lite. Sedan var det juniorhanen Luddes tur, han sprang bra och stod bra han med men blev också utan Hp pga att han backade för domaren, lite synd där. Sen var det Roxy. Hon stod bra och hade kontakt med mig och sprang bra med flyt. Såklart skulle domaren känna igenom henne på marken (det är lättare på bord) men det gick bra, hon lutade sig lite men han kände igenom henne och kollade tänderna. Efter uppställningen reser sig domaren, Bengt Åke Bogren, upp och går fram till rosetterna och tar en BIR rosett och sätter mitt framför ögonen på mig och frågar "Blir det bra med en sån här?", då svarar jag "Javisst, det går jättebra" och sedan kommer ringsekreteraren med HPband och en fin kritik som ni kan läsa under Roxy's resultat på sidan. Sen busade Roxy, Selma och Ludde lite gran. Jag fick ta av Roxy kopplet för de snodde in sig hela tiden. Hon fick även lite "kooiker-fnatt" och sprang i små cirklar runt och runt.


Det var andra regler på denna utställning. Istället för grupper och BIG blev det BIS i klasserna. Dvs alla vinnande hundar i sin klass som fått hp gick vidare till tex BIS junior. Så hela finalringen fylldes ju med hundar varje gång så Roxy och Wilda åkte ut men fick i alla fall visa upp sig.


Det blev ett långt inlägg men det tycker jag är kul. Det är så tråkigt när man bara läser resultat, jag vill ha detaljer! Hoppas ni fick en trevlig läsning. Nu laddar vi om för Malmö!


Förresten, mitt namn är nu Felicio, enligt katalogen från utställningen. Och vårat kennelnamn Rantafej stavas nu: Ranta Fejf. Det var en massa stavfel i den katalogen. Men det var lite kul att titta på vissa kennelnamn som fanns där, tex Vitlöken's =) Fanns en massa liknande men jag kommer bara ihåg denna just nu. Kl 5 körde vi från utställningen, så vi var i ett kallt ridhus (den varma och trevliga cafeterian och de goda kakorna var mkt upskattade) i 8 timmar. Stor riskt för en förkylning finns och jag lovar; den som vågar väcker mig imorgon riskerar att lämna livet i förtid!


Ha det så trevligt!

Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards