Livet med en Kooikerhondje!

Alla inlägg den 25 april 2009

Av Felicia Torffvit - 25 april 2009 17:58

Haha, alla dessa hundaktiviteter har vi gjort idag: tränat kopovar i vildsvinshägn, agility, lydnad, viltspår, apportering (samt släp av kanin). Har varit igång hela dagen.


Igår efter skolan körde vi till häglinge (där vi bodde innan) och la 4 st öppenklass spår (eller rättare sagt: mamma la spåren och jag satt i bilen och gjorde snittslar  ). Spåren gick vi idag med goldenklubben (läs mer senare i inlägget).


Imorse fick vi gå upp tidigt, vid ca kl 8 var vi i fredskog och tränade kopovarna på vildsvin i hägn. 3 st från vår kennel var där: Demitra (kallas Hjördis), Chára (Scilla) och Bondra. Fina och trevliga tikar som skötte sig utmärkt!  Vår egen Stojka var såklart också duktig och även Král (en kopovhane från Rimdalens som en vän till oss har)


Eftersom kopovträningen tog längre tid än väntat blev jag 20 min sen till agility/lydnads träningen. Men kul hade vi  Vi var nu på Hörby BK. Roxy och jag började på lydnaden och det gick bra, vi tränade lite inklallning/hit (hon kan ju sitt namn och är jätteduktig på inkallning, men det är ju roligt om hon kan gå in och sätta sig vid sidan av mig också istället för att bara komma till mig). Roxy lär sig otroligt fort och efter 5 minuter behövde jag bara peka och hon satte sig spikrakt vid min sida . I pausen blev det en skitsnabb fika och sedan gick jag och Roxy (som jag alltid gjorde med Lady i pausen) ner til sjön (fast med Lady kunde man kasta pinnar och hon apporterade och badade för fullt, Roxy blötar bara ner tassarna, sen är det nog för henne  ), gick även en kort promenad i skogen. Efter pausen var vi då på agilityplanen och även där gick det jättebra (vi hade kanon väder hela dagen! Men nu vid halv 12 tiden blev där ganska varmt så alla vovvarna blev snabbt trötta). Men Roxy skötte sig fint ändå. Haha, tror jag och Roxy ligger ganska långt framför dom andra, eller så hamnade vi i fel kurs. Dom andra tjejerna hade ju inte tränat något, dom sprang in i hinder och hundarna smet osv. Roxy sprang som en raket över alla hinder och var otrolig. Småtjejerna blev nog lite avis  dom flesta är yngre än mig. Men det är bara att träna, det har jag och Roxy fått göra.

Och under tiden jag och Roxy var här, var mamma och pappa och spårade med Stimma, Stojka och Niniane på Fulltofta utanför Hörby med jakt- och viltvårdsföreningen.


Vid 12 var agilityn slut och vi körde till häglinge för att spåra med golden klubben. Det var ca 15 goldens + 5 andra hundar, med tillhörande mattar och hussar...  Först samlades vi vid kyrkan och sen körde vi och la 4 st anlagsprov, sedan gick vi spåren mamma lagt igår och sen fikade vi och hade det trevligt. Efter fikat körde vi lite träning med kanin: man släpar en kanin ca 100 m och lägger den i slutet, sedan får hunden gå spåret (själv) och apporterar tillbaka kaninen till matte/husse som väntar i starten, något att prova kanske?  Efter det gick vi anlagsproven som då fått ligga ett bra tag. Det blev faktiskt ett öppenklass spår över, eftersom vi ändå skulle hämta snittslarna så fick Stojka och Roxy gå det spåret tillsammans (trodde Roxy var trött vi det här laget, men icke, det skulle spåras). Roxy och Stojka gick jättefint i spåret båda två, Stojka gick i lina och Roxy lös, så dom gick bredvid varandra. Men Roxy hittade slutet först . Duktig tjej! Det var faktiskt 600 m, med 5 eller 6 vinklar, 1 blodsuppehåll och 1 återgång. Nu är man stolt. . Debbie (som ska gå prov imorgon och kanske få sin sista 1a till ett S VCH) gick det mkt bra för, även för Zaffran som snart ska gå anlagsprov.


Nu har vi precis kommit hem och har valpköpare på besök. Dom har kört ca 30 mil för att komma hit och titta, så dom stannar till kvällsmaten (blir grillat, flintastek, korv, revben m.m) Gött. Trevlig familj!


Bilder kommer när jag hinner. Tror jag lägger in dom under bilder senast, så många bilder och händelser!!! På agilityn vid sjön fick jag jättemånga otroligt fina bilder på Roxy!! Men det är 1 av bilderna, den finaste, kommer jag inte lägga ut. Den ska jag skicka in till skooi kalendern, så det blir en överraskning! Den är verkligen fin! Hennes blick, hållning, uppställning, den fina naturen, blommorna, grenarna, gräset, vattnet, allt! Så fin! Nyfikna på hur den ser ut? Mohahaha.....


Roxy sover nog gott inatt! Blir en lugn kväll! Hoppas ni hade en trevlig lördag?



Presentation


Zaffran och Roxy i Sandhammar sommaren 2009.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Äger du en Kooikerhondje?
 Ja
 Nej
 Snart
 Har haft
 Aldrig i livet!
 Vill ha
 Vill inte ha en, men gillar dom ändå

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards